Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av TheBree
Planer finns ju alltid :D

Bla. byta ut blinkersen mot USA-blinkers, även de små blinkersen på sidan vill jag byta ut till några som är snyggare.

Vad gäller blinkersen så har det blivit kondens vänsteblinkersen. därför borde jag kanske göra det snart ! (?)

Sen är det alltid lite smågrejer som man funderar på o fixa. Men det är ju så tråkigt ute nu så man går inte gärna ut och pillar med sånt. I alla fall inte jag då jag är väldigt bekväm av mej!
Användarvisningsbild
av TheBree
Idag åkte vinterdäcken på.

Började illa då inte bultarna ville lossna, igen. Hade jävulska problem med det för ett par månader sedan då jag skulle måla om bromsoken. Men då hade jag gamla rostiga bultar som hade rostat fast. När jag köpte de nya fälgarna så fick jag givetvis med nya fina bultar, fast fälgarna byttes ju hos däckhandlaren och de har ju en tendens till att dra åt bultarna så in i h*lvete! Det gick tillslut med en 1 meter lång förlängare! Hade också inhandlat en elektrisk mutterknackare från Biltema som jag använde, dock räckte den långtifrån till när jag skulle lossa bultarna. Så nu drog jag åt med en momentnyckel (110 Nm) och då tycker jag att den borde klara av att lossa dem sen när våren kommer. Fast jag tycker att 110 Nm känns lite väl i det klenaste laget, men det borde ju räcka när alla säger det (inkl. Haynes rep. handbok). Annars kan man ju ha för vana att kolla någongång varje månad så vet man ju att det sitter!

Tillslut vill jag lägga in en bild på hur "han" kommer att se ut de närmsta 4-5 månaderna.
(Det hann bli mörkt innan jag blev klar så jag tog en bild från i våras)
Bild

Nu ska sommarfälgarna tvättas och vaxas någon gång när jag har tid i veckan. Är det någon som har ett bra tipps på bra vax till fälgarna?
Användarvisningsbild
av Tomas88
Det var ju ändå fina fälgar. Annat än mina plåtisar.

Jo ofta drar man ju mer än man behöver om man inte har momentnyckel. I alla fall om man inte är van att skruva mycket.
Jag vaxade mina nya 17"-are med sonax hårdvax men har ju inte kört med dem så kan inte säga hur länge det håller. Till bilen använder jag dock sånt och tycker att det har bra hållbarhet jämfört med andra vaxer. Men det bästa är nog ändå ett lackskydd.
Användarvisningsbild
av Brainy
Min erfarenhet är att saabar är groteska när det kommer till att få av hjulbultarna.

Gammsaaben har jag slutat byta själv på, det är inte ens värt att försöka.
Drar jag åt dem med handkraft så får jag ändå inte av dem ett par veckor senare utan väldigt lång förlängare.

När jag var in med den i fredags så kom jag inte därifrån förrän 45minuter senare då mutterknackaren som vanligt inte räckte till.
Dessa gånger tycker jag faktiskt att ett fast pris på 200kr är riktigt billigt :)

mvh
Anders
Användarvisningsbild
av Tomas88
Alltså visst är det konstigt att de sitter så förbannat. Sen är det ju inte bara hjulbultarna som sitter utan själva hjulet också.
Användarvisningsbild
av TheBree
Tomas88 skrev:Det var ju ändå fina fälgar. Annat än mina plåtisar.
Jag vaxade mina nya 17"-are med sonax hårdvax men har ju inte kört med dem så kan inte säga hur länge det håller. Till bilen använder jag dock sånt och tycker att det har bra hållbarhet jämfört med andra vaxer. Men det bästa är nog ändå ett lackskydd.
Använde detta till vinterfälgarna. Och jag tyckte att det blev kanon bra. Men som sagt, man vet ju inte hur länge det håller. Jag kommer troligtvis inte behandla vinterdäcken någon mer gång innan det är dags att ta av dem igen, om jag känner mig själv!
Användarvisningsbild
av TheBree
Brainded skrev:
Gammsaaben har jag slutat byta själv på, det är inte ens värt att försöka.
Drar jag åt dem med handkraft så får jag ändå inte av dem ett par veckor senare utan väldigt lång förlängare.
Tomas88 skrev:Alltså visst är det konstigt att de sitter så förbannat. Sen är det ju inte bara hjulbultarna som sitter utan själva hjulet också.
Jag känner igen detta! Men jag lärde mig av en viss tomas att man ska smörja med kopparpasta, så denna gången gick det kanon. Skyller på däckfirman ang. att hjulbultarna.
  • 1
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 38

En kvalificerad killgissning är att det ska s[…]

Hur ser omvandlaren ut? Allt som fjädrar det […]

Köpråd

Ju mera mil desto större risk för dyra r[…]

Broms höger fixas aldrig