...

Moderator: Moderatorer

Håller med. Det är ju sjukt att en cyklist både kan ha företräde och väjningsplikt på samma överfart.
När man som bilist som tagit körkort tycker reglerna är röriga hur ska då en cyklist som kanske inte har körkort veta vad som gäller.
Användarvisningsbild
av Carina
Oj oj oj...vad som irriterar mej mest!!!!
Då börjar vi då: :D
Tingstadstunneln i Göteborg... VARFÖR lägger sig inte folk i rätt fil från början INNAN dom ska in i röret?? Nä då ska det köras om,bromsas in...och helt plötsligt ska dom slänga sig in framför...givetvis UTAN att blinka.... :evil: En del folk är ju bara såååååååååå korkade. Ligg i rätt fil innan mynningen så kan man peta navelludd hela vägen igenom

Folk som springer bakom bilar när det ska backas ur från parkeringar... helst när man nästan är klar med backningen med.... SÅÅÅ många gånger jag har haft lust att fortsätta backa..när dom är mitt bakom bilen...men jag behärskar mej............ ett tag till

Nya bilar UTAN blinkers!!! Bara för att du är kontorsnisse med ny bil och har blåtanden runt örat betyder det inte att du slipper blinka!!!!! Och JO...blinkers är standardutförande på ALLA bilar

Tvärnitar precis när det slår om till gult...helst PÅ linjen.(Säker inbromsning....??? Inte det nä....
Man har backspegeln till mer än att kolla läppstiftet och se om luggen ligger rätt.

Alla desa gångtrafikanter som tror att det är deras förbannade rätt att helt sonika kliva rakt ut på obevakat övergångsställe..... nästa gång blir ni kylarsmycke!!!!!!

Och sen finns det tyvärr dom korkade människorna som stryker en med fronten över baken när man kommit över halva övergångsstället...Kan man få komma över först eller???????????? :-(O)

Finns massor av dumma folk ute i trafiken....både med och utan bil.
Så tack för mej denna gången! :D
av erc
Jag irriterar mig på den ofantliga passiviteten i trafiken. Är det bara jag som är vaken?!

Vidare stör det mig att viss beter sig på samma sätt i trafiken som inne på något virrigt köpcentrum. Bromsar till, kikar ut genom rutan för att se om det finns något intressant där, vinglar, kör vidare - helt utan att vara medveten om att de befinner sig i trafiken. Inte ens på köpcentrum GÅR jag så dåligt som dessa KÖR i trafik.

Dessa svajande filurer som inte riktigt fattat mötesfria landsvägar. Om det står 90, eller 100, gäller det både när det är en- och tvåfiligt. Måååånga kör i 70 på de enfiliga sträckorna. När det sedan blir tvåfiligt dras det på ordentligt, inte sällan till hastigheter en bit norr om gränsen. Detta genererar ett ohyggligt ojämnt tempo. Usch och fy för det.

Dimljus...

Accelerationsträckor och inbromsningsträckor till och från motorvägar är till för att hinna anpassa hastigheten till den på motorvägen. Vissa, trots sina motorstarka kärror, tycks ha svårt att nå mer än 65km/h innan de häver sig ut på motorvägen. Andra bromsar in till 65 innan de svänger av på inbromsningssträckan. Förjävla störande.

Sedan finns det en lite männg filurer som accelererar som tusan på de där accelerationssträckorna och tror sig kunna svänga ut i motorvägens högra körbana precis när som helst. Ligger man där i sina 90 med bilar till vänster om sig kan man ju liksom inte gå upp i atomer för att lämna utrymme. Lite framförhållning vore på sin plats.

Cyklister...

Sådana som tror att man FÅR pengar när kameraskåp passeras långt under gällande hastighetsgräns. Himla ofta ligger folk och kör i 90, på 90-väg. När kameraskåper dyker upp blir det 82. Sen 90 igen. Va fan?!

Och så vidare...
Användarvisningsbild
av Tomas88
Första stycket har jag inte upplevt så mycket men visst förekommer det.
På övriga punkter kan jag bara hålla med.
En viktig punkt du dock missat är vissa personer vid övergångsställen som verkar tycka att bara för att det är lag att bilar skall lämna företräde så behöver man inte ens se sig för alls. Men detta är säkert redan nämt i tråden.
av anp
Tomas88 skrev:Första stycket har jag inte upplevt så mycket men visst förekommer det.
På övriga punkter kan jag bara hålla med.
En viktig punkt du dock missat är vissa personer vid övergångsställen som verkar tycka att bara för att det är lag att bilar skall lämna företräde så behöver man inte ens se sig för alls. Men detta är säkert redan nämt i tråden.
Nja, båda parter har skyldigheter vid övergångsstället. Gående måste ta hänsyn till trafik som närmar sig övergångsstället.

http://www.vv.se/templates/page3____1467.aspx
"Vid obevakade övergångsställen har fordonsförare väjningsplikt mot gående. Gående får inte gå ut på övergångsstället utan att ta hänsyn till fordon som närmar sig."

Tyvärr har de flesta bara läst så långt att de uppfattat det som att gående har alla rättigheter, och bilister bara skyldigheter vid ett övergångsställe.

Det borde även ha stått, först i texten, att oavsett om man har rätt eller inte. Så gör det ont att bli påkörd av en bil som gående.
av erc
Jag försöker faktiskt få ögonkontakt med de som står och ser lite osäkra ut vid övergångsställen. Kanske vinkar man till lite med handen för att signalera att jag minsann sett honom/henne och inte tänker köra över nån idag.

Ofta försöker även fotgängarna också få lite kontakt.

Men - sen finns det iPod-lyssnade zombies som bara går på - de har ju rätt till det. Kass tröst när de behöver byta till nya ben och jag bara behöver byta front på bilen...

Upplever att fotgängaruppträdandet skiljer enormt mellan olika städer. Undrar vad det beror på? Kan bilar ha blivit SÅ ovanliga i vissa stadsmiljöer att gångtrafikanterna glömt bort dem?
Helt rätt att söka ögonkontakt med gående! Jag gör precis likadant själv... Och försöker även vara så tydlig som möjligt i mitt körsätt så de förstår min avsikt.

Jag vet ju själv hur det är som gångtrafikant, och trafiken kan oftast upplevas som stressande. Så lite hänsyn mot gångtrafikanter är verkligen inte fel! Om dagen någon gång kommer, då man ställs inför faktum att man kört på någon vill iaf. jag hålla mitt samvete så rent som möjligt. Det är inte alla gånger man kan förhindra olyckan, även som gångtrafikant måste man ju hålla lite självbevarelsedrift och se sig för innan man rusar ut i trafiken!

För övrigt kan jag bli riktigt förbannad på alla dessa snobbar som inte förmår sig att blinka, hålla bilen i rätt fil och allmänt köra egotrippat! Även idiotiska omkörningar där sikten är skymd och halt väglag som kan resultera i både sladd och kollision som mycket väl kan drabba mig om jag inte hinner väja. Bilister får gärna köra om mig, men se för fan till att sköta det snyggt och inte störa min rytm. Trots detta ligger jag själv aldrig o fiskör, utan håller en bra rytm och ofta är det jag själv som gör omkörningar... Men de finns alltid dom som ska vara värst, och inte tänker på sina medtrafikanter!
av anp
Upprepning:
På mörkrädda, halvblinda egoister som först kör med helljuset på långt efter att mötande bländat av, och sedan långt innan mötet slår på helljuset igen :evil:

På mörkrädda, halvblinda egoister som inte bländar av då de hinner ikapp framförvarande trafik, utan väntar tills de utan läsglasögon kan avläsa reg,numret på framförvarande fordon innan de bländar av.

Förbannelse också över dem som stannar vid sidan av vägen för att leta efter något eller tala i telefonen, och som inte slår av sitt helljus då de stannat. Och som svårligen uppmärksammar/förstår att annan trafik blir bländad.

På VV som helt övergett tanken på att en synlig väg är en säker väg, och nu tänker att en otydlig/osynlig väg trafikeras ger långsammare trafik.
Att bli bländad av vanliga "standard" strålkastare med helljus kan jag överleva! Men har man bilen utrustad med extra ljus anser jag att det är förarens ansvar att inte missbruka detta, och hela tiden ha i tanken att ljuset bländar kraftigt...

De enda som generellt är riktigt bra på att blända av i rätt tid är lastbilstrafiken! :-)-) Men samtidigt är de väl medvetna om att deras ljus skär sönder pupillerna då tradarna oftast är rikligt utrustade med extraljus. Jag själv kör med extraljus, och försöker att alltid vara i god tid att blända av. Och det bästa är att de som drömmer under sin bilkörning, och inte bländar av vid möte bländar av illa kvickt när jag blinkar till på dom :mrgreen:

Men extraljusen i kombination med bra vinterdäck är den i särklass bästa säkerheten man kan ha denna årstid. Med bra belysning, upptäcker man farorna långt innan det skulle bli en panikartad situation. För att minska mängden extraljus på vägarna, skulle VV kosta på viltstängsel kring de vägar där viltet rör sig ofta! Som exempel när jag kör på motorväg med viltstängsel, känner jag mig avsevärt tryggare och behöver således inte använda mitt helljus lika aktivt. Det väsentliga i de läget är att se vägen och vägmarkeringarna, Vilket man också gör fullt tillräckligt med originalljus!

Konsekvensen av viltstängsel är ju att man skär av djurens gångstigar, och isolerar skogarna var för sig så att säga. Detta kan ju långsiktigt också orsaka problem för djurlivet... Kort och enkelt är detta en farlig årstid som bilist, och ett ständigt vakande öga kring skog och dikeskanter är nästan ett måste för att minska risken för olyckor.
erc skrev:Jag irriterar mig på den ofantliga passiviteten i trafiken. Är det bara jag som är vaken?!

Vidare stör det mig att viss beter sig på samma sätt i trafiken som inne på något virrigt köpcentrum. Bromsar till, kikar ut genom rutan för att se om det finns något intressant där, vinglar, kör vidare - helt utan att vara medveten om att de befinner sig i trafiken. Inte ens på köpcentrum GÅR jag så dåligt som dessa KÖR i trafik.

Dessa svajande filurer som inte riktigt fattat mötesfria landsvägar. Om det står 90, eller 100, gäller det både när det är en- och tvåfiligt. Måååånga kör i 70 på de enfiliga sträckorna. När det sedan blir tvåfiligt dras det på ordentligt, inte sällan till hastigheter en bit norr om gränsen. Detta genererar ett ohyggligt ojämnt tempo. Usch och fy för det.

Dimljus...

Accelerationsträckor och inbromsningsträckor till och från motorvägar är till för att hinna anpassa hastigheten till den på motorvägen. Vissa, trots sina motorstarka kärror, tycks ha svårt att nå mer än 65km/h innan de häver sig ut på motorvägen. Andra bromsar in till 65 innan de svänger av på inbromsningssträckan. Förjävla störande.

Sedan finns det en lite männg filurer som accelererar som tusan på de där accelerationssträckorna och tror sig kunna svänga ut i motorvägens högra körbana precis när som helst. Ligger man där i sina 90 med bilar till vänster om sig kan man ju liksom inte gå upp i atomer för att lämna utrymme. Lite framförhållning vore på sin plats.

Cyklister...

Sådana som tror att man FÅR pengar när kameraskåp passeras långt under gällande hastighetsgräns. Himla ofta ligger folk och kör i 90, på 90-väg. När kameraskåper dyker upp blir det 82. Sen 90 igen. Va fan?!

Och så vidare...
Kan bara hålla med till fullo på dessa påståenden!
Trodde att man bara fann sådana personer i Gästrikland/Dalarna där jag färdas ca 3000 mil/år.

En annan märklig detalj jag störs av, är dimbakljuset... När det är lite regnigt och det virvlar upp bakom bilen framför. Då ser "Någon" att nu är det dålig sikt och tänder sitt dimbakljus. Det är bara det att luckan till bilen framför är ca 25 meter (1 sek i 90 km/h), därmed så upplevs det som dålig sikt! Jag som ligger på ca 3 sekunders lucka bakom, störs istället av det starkare bakljuset som bryts i dropparna som virvlar upp bakom dennes bil... :evil:
- Skulle vilja påstå att det är max 3 gånger/år, då det är rejäl snörök som det behöver användas!
Kombinationen halvljus/dimstrålkastare gillar jag inte heller.. Men det kanske är som att svära i kyrkan här inne att inte gilla det?? 8)
  • 1
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 552
Ny stereo i min s40 2004

Jag har en liknande i min v40 -2004.. fungerar gry[…]

Min slutsats än så länge, hittade […]

Finns felkoder? Försök med att dra ut ko[…]

Hej! Ja deras universal damask var för kor[…]