Att bli bländad av vanliga "standard" strålkastare med helljus kan jag överleva! Men har man bilen utrustad med extra ljus anser jag att det är förarens ansvar att inte missbruka detta, och hela tiden ha i tanken att ljuset bländar kraftigt...
De enda som generellt är riktigt bra på att blända av i rätt tid är lastbilstrafiken!

-) Men samtidigt är de väl medvetna om att deras ljus skär sönder pupillerna då tradarna oftast är rikligt utrustade med extraljus. Jag själv kör med extraljus, och försöker att alltid vara i god tid att blända av. Och det bästa är att de som drömmer under sin bilkörning, och inte bländar av vid möte bländar av illa kvickt när jag blinkar till på dom :mrgreen:
Men extraljusen i kombination med bra vinterdäck är den i särklass bästa säkerheten man kan ha denna årstid. Med bra belysning, upptäcker man farorna långt innan det skulle bli en panikartad situation. För att minska mängden extraljus på vägarna, skulle VV kosta på viltstängsel kring de vägar där viltet rör sig ofta! Som exempel när jag kör på motorväg med viltstängsel, känner jag mig avsevärt tryggare och behöver således inte använda mitt helljus lika aktivt. Det väsentliga i de läget är att se vägen och vägmarkeringarna, Vilket man också gör fullt tillräckligt med originalljus!
Konsekvensen av viltstängsel är ju att man skär av djurens gångstigar, och isolerar skogarna var för sig så att säga. Detta kan ju långsiktigt också orsaka problem för djurlivet... Kort och enkelt är detta en farlig årstid som bilist, och ett ständigt vakande öga kring skog och dikeskanter är nästan ett måste för att minska risken för olyckor.
//metalHJ ("metal" - som i musikgenren, metal/hårdrock. "HJ" - mitt alias)