apersson850 skrev:Hur tänkte du nu? Reglerna om släpets totalvikt kontra bilens tjänstevikt handlar ju också om vikter, inte om storlekar.
Ja visst, men om vi förutsätter att storleken oftast hänger ihop någorlunda med vikten så var det ändå en bra regel. Det finns naturligtvis undantag.
Om vi t.ex. tar en gammal Opel Astra, och jämför den nya med den gamla regeln, för B-kort.
Tjänstevikt (faktiskt vikt), kg: 1200
Totalvikt, kg: 1570
Ursprunglig totalvikt, kg: 1570
Max släpvagnsvikt, kg: 1200
Max släpvikt kg, obromsad:
Släpets maximala totalvikt vid körkortsbehörighet B, kg: 1930
Med tjänsteviktsbegränsningen som försvann får den dra ett släp med max totalvikt av 1200kg. Men den borttagen får man dra ett släp med en totalvikt om 1930kg.
Det är ofta en STOR skillnad i hur pass stora dessa släp kan vara. Så med de nya reglerna är det ok att köra en skitliten bil med ett supergigantiskt släp- Det var det inte förr.
Om vi tittar på en nyare bil (min XC60).
Tjänstevikt (faktiskt vikt), kg: 2020
Totalvikt, kg: 2440
Ursprunglig totalvikt, kg: 2440
Max släpvagnsvikt, kg: 2000
Max släpvikt kg, obromsad:
Släpets maximala totalvikt vid körkortsbehörighet B, kg: 1060
Där gäller 1060kg, både med och utan den nu borttagna tjänsteviktsbe gränsningen.
Det lagändringen i detta fallet gjorde var att öppna upp för stora släp på små bilar, men inte förändra något för "dagens bilar" med gårdagens släp. Jag kan inte föreställa mig att det var lagstiftarens avsikt?