Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har aldrig varit med om någon uppkörning för något slags släpbehörighet där det inte valts ut någon del ur paletten med säkerhetskontroller som gäller just släpfordonet. Så lite annorlunda än vid uppkörning för B-kort är det ändå. Det finns ju ingen släp att kontrollera bromsens rörelsereserv på, när man kör upp med bara bil, exempelvis.

Och visst är det tanken att man ska kontrollera att man förankrat lasten, åtminstone om man blir tillsagd att göra det momentet eller hela kontrollen. Det kan ju exempelvis innebär att kåpor eller kapell måste öppnas, för att man ska komma åt att inspektera.
gooose skrev:Håller men aperson850..

Men det skulle vart som i Norge

Med B Behörighet får du dra max 750 kg kärra ......
Övriga kärror kräver förarutbildning finns i 2 steg om jag inte har helt fel med någon gräns runt 2500-3000 kg
Behöver du dra så tungt är det mycket väl befogat med en riktig utbildning

Kan endast inte annat än undra hur man tänker i detta land med dagens släpvagnsregler
Frugan skall snart köra upp för B96 och skall enl bilskolan endast kunna manövrera + kunna göra säkerhetskontroll Säker skurning av last är inte ens något dom pratat om??? hur tänker man då

Hon har ju körkort så säkerhetskontrollen känns mindre relevant
man kan få ont i magen om man ser hur folk surrar sina laster när dom åker från div byggvaruhus eller liknande ställen

//Gooose
Precis vad jag skriver. Gränsen för lätt släpvagn är 750kg. Allt över det ska kräva utbildning.

Surrningen är ju gjord på släpkärran från körskolan, men ingår inte den i utökad B? Låter lite märkligt faktiskt.
Balaband är bra surrning ;)
Sen är det ju så att med en liten dragbil får man ofta inte dra släp som har hög bruttovikt, då max släpvagnsvikt för bilen sätter stopp innan körkortet gör det. Så något slags vett finns det även i det nuvarande regelverket.
Sen är det ju så idag att du får dra ett släp med 750 kg totalvikt efter en bil med 3500 kg totalvikt med B-kort, trots att sammanlagd totalvikt är 4250 kg, därför att ett släp om max 750 kg alltid räknas som lätt. Men du får inte dra ett släp med 760 kg totalvikt efter en bil som har 3490 kg totalvikt. Sammanlagd totalvikt är fortfarande 4250 kg, men nu krävs B96 för att få köra med kombinationen. Med B kommer istället gränsen på max 3500 kg sammanlagd totalvikt in i det fallet.
Så visst, med B kort max 750 kg totalvikt på släpet, med B96 max 2000 kg totalvikt på släpet och med BE max 3500 kg totalvikt på släpet kunde ju vara ett alternativ. Bilen får väga vad den vill, så länge den inte överstiger 3500 kg totalvikt. Det kunde ju vara ett rimligt regelverk, det också.

Det är ju inte alla som ser finessen med att lägga ut pengar på att låta en körskola hålla med släp. De flesta som tar B96 eller BE gör ju det just för att de själva har en fordonskombination som kräver dessa kort. Rätt naturligt att först titta i den egna vagnparken då. Speciellt nu när man kan köra upp för B96 med automatlåda utan att få några inskränkningar i sitt körkort.
Därför kan det givetvis vara så att man får surra sin last själv. Balaband får används med förstånd! :) Även vid uppkörning för BE får man ha med sig lastsäkringsboken och konsultera, om man vill. Det räcker att kunna använda den - man behöver inte kunna den utantill.
Det är mycket snack om vikter, men storleken då? För länge sedan begränsades ju de stackars B-åkarna av att släpets totalvikt inte skulle få överskriva bilens tjänstevikt. Det togs sedan bort 2013 om jag inte minns fel. Jag tyckte det var en ganska bra regel för den bestämde ofta(!) släpets storlek i förhållande till bilens. Det är krävs ju lite mer av föraren med ett stort släp på en liten bil än ett litet släp på en stor bil. Vikten är ju långt ifrån allt.

Men, för att återgå till tråden.. Jag körde 70 mil i helgen med en 1,9t trailer bakom mig. Mestadels motorväg i 90-100km/h. Jag gjorde det helst på sexan i manuellt läge då jag tyckte den slirade för mycket ibland om jag körde på D. I vissa branta backar växlade jag ner till femman för det kändes bättre, men det hade nog inte behövts.
apersson850 skrev:Hur tänkte du nu? Reglerna om släpets totalvikt kontra bilens tjänstevikt handlar ju också om vikter, inte om storlekar.
Ja visst, men om vi förutsätter att storleken oftast hänger ihop någorlunda med vikten så var det ändå en bra regel. Det finns naturligtvis undantag.

Om vi t.ex. tar en gammal Opel Astra, och jämför den nya med den gamla regeln, för B-kort.

Tjänstevikt (faktiskt vikt), kg: 1200
Totalvikt, kg: 1570
Ursprunglig totalvikt, kg: 1570
Max släpvagnsvikt, kg: 1200
Max släpvikt kg, obromsad:
Släpets maximala totalvikt vid körkortsbehörighet B, kg: 1930

Med tjänsteviktsbegränsningen som försvann får den dra ett släp med max totalvikt av 1200kg. Men den borttagen får man dra ett släp med en totalvikt om 1930kg.

Det är ofta en STOR skillnad i hur pass stora dessa släp kan vara. Så med de nya reglerna är det ok att köra en skitliten bil med ett supergigantiskt släp- Det var det inte förr.

Om vi tittar på en nyare bil (min XC60).

Tjänstevikt (faktiskt vikt), kg: 2020
Totalvikt, kg: 2440
Ursprunglig totalvikt, kg: 2440
Max släpvagnsvikt, kg: 2000
Max släpvikt kg, obromsad:
Släpets maximala totalvikt vid körkortsbehörighet B, kg: 1060

Där gäller 1060kg, både med och utan den nu borttagna tjänsteviktsbe gränsningen.

Det lagändringen i detta fallet gjorde var att öppna upp för stora släp på små bilar, men inte förändra något för "dagens bilar" med gårdagens släp. Jag kan inte föreställa mig att det var lagstiftarens avsikt?
MartinS skrev:Det lagändringen i detta fallet gjorde var att öppna upp för stora släp på små bilar, men inte förändra något för "dagens bilar" med gårdagens släp. Jag kan inte föreställa mig att det var lagstiftarens avsikt?
Precis vad jag menar med att dagens regler inte främjar säkerheten. Ju bättre och stabilare dragbil desto lättare släpvagn. För mig framstår detta som ett skämt. Ingen kan övertyga mig om att 1500 kg bruttovikt efter t.ex. en Ford Focus är säkrare än 1240 kg bruttovikt efter en V70. Men detta är lagligt. Men det är mycket olagligt att försöka sig på 1500 kg bruttovikt efter en V70 med endast B-kort.

Flera här skriver att det bästa vore att kräva utbildning för att få dra släp över 750 kg. Men att ropa på ännu mer förbud är inte attraktivt för mig. Det är enormt mycket mer attraktivt med logiska regler istället. Och utbildningen för B96 är beklämmande ytlig. Att den utbildningen skulle göra någon större skillnad för att dra 1500 kg efter en tung V70 får vi innerligt inte hoppas. För då har de styrande misslyckats totalt. Eftersom då skulle det ju vara farligt att dra 1500 kg efter en lätt Ford Focus. Och det kan det ju inte vara. Eftersom det är lagligt.

Om man anser att utbildning behövs ska den vara meningsfull. B96 tillför inget för mig. Jag funderar på E-kort. Inte för att det skulle tillföra så mycket det heller, rent kunskapsmässigt. Men enklare att avgöra vilket ekipage man får köra. E-kort räcker långt, även om reglerna för E-kort har ändrats något neråt på senare tid.
  • 1
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15

Telefoner, om du tar topp och mellanmodellerna nu […]

Njae inte precis det felet men jag har fått […]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Tackar 🥂🙏