- ons 08 sep 2010, 20:48
Hej allihop,
Hur har det gått med mjukvaruuppdateringen, går bilarna bättre?
Nyfiken eftersom jag haft samma problem med stopp vid låga farter (men både med och utan växel i), och även problem att motorsymbolen börjat lysa flera gånger i sommar. Kanske olika fel (eller "egenskaper"?). Haft bilen (V50 -08) inne på verkstan tre gånger, sista gången idag. Köpte bilen begagnad (på Rejmes) vid årsskiftet, och hade inga problem förrän i slutet av våren.
Första gången (slutet av maj): fick lambdasonden utbytt. Motorlampan började lysa igen efter en vecka. Fortfarande motorstopp ibland.
Andra gången (början av juli): uppdatering av mjukvaran. Fortfarande motorstopp vid låga farter, och för ett par veckor sedan började motorsymbolen lysa igen. Vi har haft problem med etanolen i Östgötaområdet (för mycket sulfater tror jag), och hade en diskussion kring detta med ett par av teknikerna. Jag trodde problemet kunde bero på detta, men det trodde inte teknikerna. Jag skulle bara se till att köra ordentligt efter tankning så att motorn kunde kalibrera för bränslet. Fick dessutom veta att några mackar i området fuskar med etanolen och inte blandar i bensin (!)
Tredje gången (idag): nollställt "inlärningssystemet" (bränsleanpassningssystemet) och rensat gasspjället. Ingen mjukvaruuppdatering dock. Fick även veta att man, hör och häpna, ska köra bilen 20, helst 30 minuter VARJE gång man tankar, oavsett om man byter bränsle eller inte (E85/95), för att bränsleanpassningen ska fungera. Verkar det rimligt?
Mjukvaruuppdateringen kanske löser problemet? Har tyvärr inte mycket förtroende kvar för varken Volvo eller Flexifuel...
/Jocke