NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av knäcken
har den ny programvaran kommit jag bara undrar för jag ha en c 30 1,8F
och har haft problem med att starta bilen när den är halv varm
min tomgång är bara ca 200rpm då och om jag trampar på gasen så dör bilen
Rejmes påstår att jag kör för korta sträckor med bilen så den blir inte riktigt varm

har kört på både bensin och E85 den betersig likadant på båda
Användarvisningsbild
av ThomasT
knäcken skrev:har den ny programvaran kommit jag bara undrar för jag ha en c 30 1,8F
Beror ju lite på hur gammal din nuvarande version är, men den de jobbat med nu en längre tid är inte släppt.
knäcken skrev:Rejmes påstår att jag kör för korta sträckor med bilen så den blir inte riktigt varm

har kört på både bensin och E85 den betersig likadant på båda
Alltså... vad är det för sk*t motor som de tagit fram...

Man får inte göra det ena... man måste göra det andra på speciellt vis... man ska svälja både den ena eller den andra konstiga egenskapen, för -"Så är det med etanol motorer....".

Om de inte kan klara av att anpassa en Ford motor till sin egen elektronik så borde de vara rakryggade och erkänna det, men inte...

.
av knäcken
Det är den senaste som är släppt dom uppdaterade i februari jag kör bara till och i från jobbet och det är ca 2 km samt att vi åker och handlar det är det dom tycker är för kort sträcka . Jag kan inte köra 1 mil varje gång jag ska till jobbet bara för att bilen ska starta föresten det spelar ingen roll för om jag kör 10mil eller 1 mil och låter bilen stå några timmar så är den likadan när jag pratade med dom idag sa dom att det var problem med E85 bränslet
av MattiasD
knäcken skrev:Det är den senaste som är släppt dom uppdaterade i februari jag kör bara till och i från jobbet och det är ca 2 km samt att vi åker och handlar det är det dom tycker är för kort sträcka . Jag kan inte köra 1 mil varje gång jag ska till jobbet bara för att bilen ska starta föresten det spelar ingen roll för om jag kör 10mil eller 1 mil och låter bilen stå några timmar så är den likadan när jag pratade med dom idag sa dom att det var problem med E85 bränslet
Det var problem med bränslet i stockholmsregionen pga ett eller flera bränslebolag blandat i ED95 i E85 samt höga halter av Sulfater. Men det ska vara åtgärdat nu:

http://spi.se/kommentar.asp?komm=81

Riktigt lågvatten att skylla på det utan att ge en mer exakt information. Ge oss en riktig etanolmotor istället för att göra en halvt jobb och sedan skylla på etanolbränslet.
Användarvisningsbild
av ThomasT
Tid för inläsning av ny programvara till motorstyrdonet är bokat till den 27/8.

Det är officiell version, så den borde finnas för nedladdning till er alla som väntat.

.
av JockeV50
Hej allihop,

Hur har det gått med mjukvaruuppdateringen, går bilarna bättre?

Nyfiken eftersom jag haft samma problem med stopp vid låga farter (men både med och utan växel i), och även problem att motorsymbolen börjat lysa flera gånger i sommar. Kanske olika fel (eller "egenskaper"?). Haft bilen (V50 -08) inne på verkstan tre gånger, sista gången idag. Köpte bilen begagnad (på Rejmes) vid årsskiftet, och hade inga problem förrän i slutet av våren.

Första gången (slutet av maj): fick lambdasonden utbytt. Motorlampan började lysa igen efter en vecka. Fortfarande motorstopp ibland.

Andra gången (början av juli): uppdatering av mjukvaran. Fortfarande motorstopp vid låga farter, och för ett par veckor sedan började motorsymbolen lysa igen. Vi har haft problem med etanolen i Östgötaområdet (för mycket sulfater tror jag), och hade en diskussion kring detta med ett par av teknikerna. Jag trodde problemet kunde bero på detta, men det trodde inte teknikerna. Jag skulle bara se till att köra ordentligt efter tankning så att motorn kunde kalibrera för bränslet. Fick dessutom veta att några mackar i området fuskar med etanolen och inte blandar i bensin (!)

Tredje gången (idag): nollställt "inlärningssystemet" (bränsleanpassningssystemet) och rensat gasspjället. Ingen mjukvaruuppdatering dock. Fick även veta att man, hör och häpna, ska köra bilen 20, helst 30 minuter VARJE gång man tankar, oavsett om man byter bränsle eller inte (E85/95), för att bränsleanpassningen ska fungera. Verkar det rimligt?

Mjukvaruuppdateringen kanske löser problemet? Har tyvärr inte mycket förtroende kvar för varken Volvo eller Flexifuel...

/Jocke
Användarvisningsbild
av ThomasT
Jag tycker nog att min bil fungerar ok nu efter sista uppdateringen, inga direkta konstigheter.

Att några mackar skulle fuska håller jag som föga troligt eftersom samma bränsle körs ut samtliga mackar(uppdelat på de olika bolagen givetvis).
Användarvisningsbild
av SvenB
JockeV50 skrev: Fick även veta att man, hör och häpna, ska köra bilen 20, helst 30 minuter VARJE gång man tankar, oavsett om man byter bränsle eller inte (E85/95), för att bränsleanpassningen ska fungera. Verkar det rimligt?
Knappast troligt, vem sade det. Har aldrig kört min bil på BF95 (Varför skulle man det?) men har hört att att man bör köra 15-20 minuter då man byter bränsle. Men att man skulle göra det även om man tankar lika bränsle som finns i tanken verkar vara skitsnack av någon som vill misskreditera flexifuel. Jag har aldrig gjort det och min bil har aldrig tjyvstannat. Men med tanke på allt de gjort på din bil verkar det för mig som att den levt ett inte alltför bra liv innan du köpte den.
Användarvisningsbild
av ThomasT
KKR skrev:
JockeV50 skrev: Fick även veta att man, hör och häpna, ska köra bilen 20, helst 30 minuter VARJE gång man tankar, oavsett om man byter bränsle eller inte (E85/95), för att bränsleanpassningen ska fungera. Verkar det rimligt?
Knappast troligt, vem sade det. Har aldrig kört min bil på BF95 (Varför skulle man det?) men har hört att att man bör köra 15-20 minuter då man byter bränsle. Men att man skulle göra det även om man tankar lika bränsle som finns i tanken verkar vara skitsnack av någon som vill misskreditera flexifuel. Jag har aldrig gjort det och min bil har aldrig tjyvstannat. Men med tanke på allt de gjort på din bil verkar det för mig som att den levt ett inte alltför bra liv innan du köpte den.
Jag har tyvärr denna idiotiska metod från flera håll, så det är ett "standard svar" som kommer från Volvos problemlösarsupportavdelning(eller vad det nu heter dit verkstäderna vänder sig). Det finns så många konstiga förklaringar på varför etanolford motorerna uppför sig som de gör i våra Volvo bilar, så det känns som om de kastar ur sig alla möjliga lösryckta teorier för ingen verkar ha verklig koll på utvecklingavdelningen. T.ex. så fick jag som en förklaring på varför min bil ibland dör efter första start försöket att: -"bilen glömmer adapteringen och tror den hade en annan bränsle blandning..." Detta är alltså en teori från Göeborg...

.
  • 1
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
Optimering

Jävligt kreativt att kalla en signal-maniplul[…]

text Du har helt rätt. Ha en trevlig helg[…]

V60 T4F ryckig gång och klen.