Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av kave
Tomas L skrev: Visst, med en ny motor och automatlåda så... :-)-)
Hur menar du att de punkter jag räknar upp ändras med en annan mappning av motorn?

Jag tror flera får sansa sig lite i sitt ständiga enbart känslomässiga fördömande av Volvo PV. Jag förstår uppriktigt sagt inte vad vissa gör här när man enbart klankar ner på precis allt som dagens Volvobilar presterar. Är det inte dags att enbart konstatera att Volvo inte är något för er och dra vidare. Eller har ni alldeles för mycket tid framför datorn? Ut och kör istället. Ni vet själva vilka jag menar. Osakliga känslomässiga argument direkt när man påpekar fördelar hos V70 framför ex BMW 5-serien. Och då menar jag totalt osakliga argument. Det gör forumet väldigt ointressant för de som verkligen är intresserade och vill ha hjälp.

Vad är fakta idag för den som funderar på en bil runt 300.000 - 400.000?
Volvo ger mycket för pengarna. Acceptera att vissa faktiskt tycker att D5 är en fin motor och faktiskt bättre än en tysk dieselfyra.

Visst, bilarna drar något mer diesel under vissa förhållanden än andra på marknaden förekommande fordon men det framstår väl redan när man kollar specen?

tomas L: Jag hade mycket problem med min sista Audi A4 som var den första årsmodellen i förra generationen. Barnsjukdomar med elektronik och bromsar. Riktigt allvarliga fel som återkom hela tiden. Det jag lärde mig då var att aldrig köpa en bil av första årsmodell av något fabrikat eftersom det blir mer problem oavsett var bilen är byggd och vilket fabrikat det är.
av dali
Audi är på rätt väg när det gäller byggkvalitet och problemfrihet. Senaste modellerna har varit klart bättre än tidigare, t ex har senaste A6 inte några typiska barnsjukdomar. Första årsmodellen av Volvo är oftast en "betaversion" och känns inte färdigtestad, jag tror att Audi är ett säkrare val om man väljer mellan XC60 och Q5.

Se bara senaste ägarundersökningen av Motormännen ... tråkig läsning för Volvo, något trevligare för Audi och balsam för själen för oss som kör japanskt: http://www.motormannen.se/mm1/site/08_P ... -2008.html
Användarvisningsbild
av kave
dali skrev: Se bara senaste ägarundersökningen av Motormännen ... tråkig läsning för Volvo, något trevligare för Audi och balsam för själen för oss som kör japanskt: http://www.motormannen.se/mm1/site/08_P ... -2008.html
Ja, inget bra betyg för V70, men det är ju första årsmodellen så det lär väl bara blir bättre :)

Audiverkstäderna är helt hopplösa. I botten vad gäller kundnöjdhet hela tiden.
Min förra bil var en Subaru, inte direkt problemfri. Den var på verkstaden rätt ofta för diverse elfel, ryckig motorgång etc.
Oavsett om Audi kommit tillbaka lite till deras forna kvalitet, första årsmodellen av de flesta bilar brukar vålla mer problem än de nästföljande.
Senast redigerad av 1 kave, redigerad totalt 0 gånger.
av Lövet
kave skrev:
Jag tror flera får sansa sig lite i sitt ständiga enbart känslomässiga fördömande av Volvo PV. Jag förstår uppriktigt sagt inte vad vissa gör här när man enbart klankar ner på precis allt som dagens Volvobilar presterar. Är det inte dags att enbart konstatera att Volvo inte är något för er och dra vidare. Eller har ni alldeles för mycket tid framför datorn? Ut och kör istället. Ni vet själva vilka jag menar. Osakliga känslomässiga argument direkt när man påpekar fördelar hos V70 framför ex BMW 5-serien. Och då menar jag totalt osakliga argument. Det gör forumet väldigt ointressant för de som verkligen är intresserade och vill ha hjälp.
I en tråd som heter Volvo diesel vs konkurrenterna så är det alltså inte tillåtet att nämna fördelar med andra märken? Du framstår som en väldigt rabiat Volvofantast med ett sådant uttalande. Det tycks och känns och anses väldigt mycket i den tråden, från alla håll.
kave skrev: Vad är fakta idag för den som funderar på en bil runt 300.000 - 400.000?
Volvo ger mycket för pengarna. Acceptera att vissa faktiskt tycker att D5 är en fin motor och faktiskt bättre än en tysk dieselfyra.
Nyss fick man ju inte tycka något alls? Endast specar var det ju som gällde?
Användarvisningsbild
av kave
andreas_lofgren skrev:
I en tråd som heter Volvo diesel vs konkurrenterna så är det alltså inte tillåtet att nämna fördelar med andra märken? Du framstår som en väldigt rabiat Volvofantast med ett sådant uttalande. Det tycks och känns och anses väldigt mycket i den tråden, från alla håll.

Nyss fick man ju inte tycka något alls? Endast specar var det ju som gällde?
Rabiat? Är inte följande Rabiat så vet jag inte:

BMW är egentligen billigare än Volvo, ingen förutom vissa här har visserligen insett det, än mindre handlarna.
BMW är egentligen minst lika säker, att man inte får högsta betyg i NCAP beror bara på fånigheter som bältespåminnare och fotgängarskydd. Har du ens läst krockprovet från 5-serien? Först årsmodell 08 fick whiplashskydd.

Om man nu tycker så om Volvos fördelar varför bemöda sig om eländet alls? Varför alls delta i ett Volvoforum?

Alldeles oavsett så får du gärna hjälpa ett par bekanta som driver en körskola. De var väldigt intresserade av att får runt 18% på BMW bilar för de var, hur ska jag säga, mer vana vid de rabattsatserna jag refererade till än runt 18%.

Om tre år så vill även jag anlita dig som förhandlar för att få dessa rabatter för då kan jag nog få råd med den 5 serie jag vill ha.
av dali
kave skrev:Ja, inget bra betyg för V70, men det är ju första årsmodellen så det lär väl bara blir bättre :)
Det står i Motormännens pressrelease att det är årsmodell 2007, dvs "gamla" V70: "I Motormännens nybilsenkät ingår de mest sålda bilarna under perioden oktober 2006-mars 2007. De har varit i bruk under ett år innan ägarna besvarat enkäten."

Man brukar säga att sista årsmodellen är den bästa, men det tycks inte gälla Volvo ... eller så är alla årsmodeller lika dåliga.
kave skrev:Min förra bil var en Subaru, inte direkt problemfri. Den var på verkstaden rätt ofta för diverse elfel, ryckig motorgång etc.
Då hade du otur, generellt sett så är Subaru bland de driftsäkraste på marknaden: http://www.automotorsport.se/biltester/ ... 062407.pdf
Senast redigerad av 1 dali, redigerad totalt 0 gånger.
av bilgalen
Jag tycker den här tråden är väldigt informativ oavsett om man gillar Volvo eller inte. Själv är jag helt inne på Audi nästa gång det är dags att byta bil. Så jag har hittat en del godbitar i form av information här bland inläggen :)

För övrigt kan jag ju som personlig åsikt nämna att jag tycker Volvos kvalité sjunkit. Då menar jag inte antalet fel per bil utan mer den kläm och kännbara kvalitén. Nya V70 II känns verkligen sämre på den punkten jämfört med V70N, den känns helt enkelt som en Ford. Detta blir tyvärr väldigt uppenbart nu när Volvo och Ford på många ställen börjar säljas i samma butiker.
Användarvisningsbild
av Tomas L
kave skrev: Hur menar du att de punkter jag räknar upp ändras med en annan mappning av motorn?
Det var inte alls det jag menade, utan min poäng är samma som tidigare: XC70 är bra på väldigt mycket, MEN är det något som kan förbättras så är det D5:an och växellådan, (automat) vilket alltså är på gång, så uppenbarligen har även Volvo insett dessa "brister". När dessa två detaljer har uppgraderats så är XC70 väldigt mycket bil för pengarna.

Eftersom jag f n kör en Ford så håller jag inte med om att Volvo har sjunkit så "lågt" i känsla och kvalitet. ;) Visst, Volvo har lite problem med kvaliteten, men vår erfarenhet är att det inte rör sig om några stora fel utan snarare mindre kritiska "irritationsmoment" som måste korrigeras.
Användarvisningsbild
av CarMan
dali skrev:
kave skrev:Ja, inget bra betyg för V70, men det är ju första årsmodellen så det lär väl bara blir bättre :)
Det står i Motormännens pressrelease att det är årsmodell 2007, dvs "gamla" V70: "I Motormännens nybilsenkät ingår de mest sålda bilarna under perioden oktober 2006-mars 2007. De har varit i bruk under ett år innan ägarna besvarat enkäten."

Man brukar säga att sista årsmodellen är den bästa, men det tycks inte gälla Volvo ... eller så är alla årsmodeller lika dåliga.
nu är det så att jornalisten har annonserat för att få tag på dom missnöjda volvo ägarna, undersökningen är altså väldigtsnevriden. men jornalisten gjorde nog en bra hacka på affären, så alla vill köpa articken! Prata skit om volvo säljer nämligen mycke lösnummer...

jag som jobbar med bilarna har määrkt att de sista årsmodellerna är väldigt bra V70N har faktiskt varit bra hela tiden !!! barnskukdomarna hamna på S80...
Användarvisningsbild
av CarMan
Att audi skulle vara utan barnsjukdomar tror jag int ett skit på.
att XC60 skulle ha mycke barnsjukdommar finns det inget som tyder på då den bygger på samma plattsorm som S80 & V70II (det är altså få riktigt nya nyheter konstruktionsmäsigt sett
  • 1
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 31

Jag förstår din känsla, jag kä[…]

Generator laddar ej batteriet

Gött, började hastighetsmätaren fun[…]

Hej! Tänkte ge mig på att byta kamrem o[…]

Verkar rent generellt vara dålig/obefintlig […]