Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av BiggBifuel
Jag undrar om någon har erfarenheter att internet i i bilen kommer och går om man använder sin mobiltelefons hotspot, orsaken att jag upplevt att den är ostabil och såg att det finns en läste upp felet VCM-U106000. Hittade någon bil utomlands som hade samma fel men inget bra svar.

Nyfiken om någon känner till vad felkoden innebär i praktiken och kanske lämplig lösning? Vida skriver bara " det är ingen kommunikation via Ethernet till IHU", det finns också en IHU-B13A300 DIM-IHU APIX kommunikationsfel som jag misstänker hör ihop. Och om jag förstår så är IHU (infotainmentsystem Sensus Connect) eller IHU= Infotainment Head Unit i bilen.

kan det vara så enkelt att Control Unit (IHU) enheten är trasig.....
https://www.volvopartswebstore.com/prod ... 10198.html
av BiggBifuel
Uppdatering av ovan :-) och hoppas någon kan hjälpa till med koderna. Av en slump tog jag kontakt med VolvoOnCall då appar:na som Spotify, väder, Tunein, google mm har anslutning fel i bilen som första bilden av paso i denna tråd, med samtal via VolvoOnCall knappen fungerar samt några saker jag inte riktigt hittade i denna tråd. Ovan felkoder VCM - U106000 samt B13A300 DIM - IHU APIX är troligen hårdvarufel och koder som delvis har med Spotify som är inbyggt i Sensus som jag hittade i en annan tråd. Det gick ej göra en ”reset” i bilen enligt instruktioner från VolvoOnCall, utan kräver verkstadsåtgärd, hur man gör ”reset” av VOC står längre ned och tänkt på felsökning som inte kan göras av verkstaden.

Lite bakgrund: Har inte fått igång mina app som Spotify att fungera sedan jag köpte bilden och var inte så viktigt då jag hade en annan internetleverantör av musik, i somras så skaffade jag Spotify innan sommaren, inget fungerade då det har varit dvs strul med Bilia så har inte energi funnit över till just ansluta en app och i veckan så blev det tid över att ringde jag VOC supporten via bilen. Det jag har problem är att ingen av dessa app fungerar "anslutningsfelsproblem" det kopplas helt enkelt inte upp sig som. Min bil har uppdaterats med ny mjukvara 5 ggr under 2021 av Bilia, senast i oktober som garantiärende och i november åkte jag till Volvo Cars istället för reparation. Då upptäckte man några felkoder som Bilia inte åtgärdade, Volvo Cars visade dessa mig. Det frågade jag lite i en annan tråd "FELKOD, OLIKA FÄRGER VID VERKSTADSBESÖK" viewtopic.php?f=79&t=167414&p=1483037&h ... d#p1483037 .

Det finns två system som måste samverka, dvs du har två SIM-kort i bilen enligt VolvoOnCall supporten:
1. Uppkoppling och datatrafiken går alltid via Volvo On Call-systemet och använder eget sim i bilmodemet. Volvo On Call är kopplat till bilens säkerhets- och larmsystem samt bilens övriga system, som lås och klimat. Bilen har ett inbyggt modem för kommunikation med Volvo On Call servicecenter och Volvo On Call-app som parningen av Spotify sker via Volvos servrar, GNSS (Global Navigation Satellite System) används för att lokalisera bilen. Volvos servrar sköter om app som finns är nedladdade av säkerhetsskäl, parningen av Spotify sker via Volvos servrar men inte nedladdningen.
2. Nedladdningen av musiken däremot sker via internetanslutning, kan ske via Bluetooth, Wi-Fi eller med bilens inbyggda modem personligt SIM-kort (P-SIM).

Olika lösningar som jag har hittar i olika trådar
• Vissa har löst det via mjukvaruuppdatering,
• Täckning för nedladdning beror på täckning, från leverantören som Tre, Telia, Telenor mm från din personliga
SIM-kort (P-SIM) eller mobiltelefon.
• Trasig VOC, återkallalse, goodvwill eller garanti. Dyrt byte, se tråden RE: TRASIG STYRENHET VOC V90 av av Frazze1, så
tar han upp exempelvis att ”…Typ samtidigt slutade alla internetberoende funktioner i bilen fungera, Spotify osv, då
finns det ett samband där alltså. Surt,…”
• Volvo On Calls reservbatteri eller internbatteri i VOC är död, ett fel alla lär se mer om snart då tidiga XC90 blir äldre runt
6-8 år, men det finns svar på forumet också så det behöver ej bli dyrt.

3. Reset eller nollställning av Volvo On Call och Sensus systemet. Det finns tydliga två olika knappar att pröva, lite som på en PC eller nollställa telefonen, en ”Reset”, under centerdisplay finns två olika knappar du kan pröva:
• Hemknapp för centerdisplayen. Den avlånga knappen under centerdisplayen. Håll det intryck i minst 60 sekunder och då ska VOC nollställas och Volvo loggan syns i centerdisplay.
• Avfrostningssknappar i mittkonsolen. Tryck på Knapp för eluppvärmd vindruta samt max defroster. Håll det intryck i minst 60 sekunder och då ska nollställas och det sker i bakgrunden, ingen information typ Volvo logga, exakt hur det blir –Ingen aning, då jag inte kunde utföra den.

4. Felsökning, måste ske i samråd med Volvo supporten och verkstaden.
• Tydligen kan Volvo supporten/Volvo On Call supporten koppla upp sig mot bilen och konstatera att det inte finns en uppkoppling. Enligt supporten så kan inte Volvo ÅF göra en felsökning på verkstaden via Vida hela vägen, det måste vara i kontakt med Volvo Supporten som kopplar upp sig till bilen för att se om bilmodemet fungerar, vilka uppkopplingar som finns, misstänker det har med säkerheten runt bilens säkerhets- och larmsystem och Volvos servrar inte ska gå att hackas av utomstående.

Olika trådar
Tråd om liknande problem där också extra SIM nämns som min support på VOC nämnde.
www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?t=147651

Internetansluten bil
www.volvocars.com/se/support/manuals/v9 ... sluten-bil
www.volvocars.com/se/support/topics/con ... odem-p-sim
www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?t=144548

Trasig styrenhet VOC
www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?t=150435

On Call Service Required. Can this be reset as other resets
www.volvoforums.org.uk/showthread.php?t=156100

Batteri och VOC
www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?t=140097
Användarvisningsbild
av bem
Det är många felkällor som kan påverka i teorin i Volvo On Call och med Volvo Cars appen samt andra appar. Tur man inte tänker så mycket på det. För det mesta funkar det bra men ibland är det ju strul med främst Volvo Cars appens funktioner, dock är det för det mesta bara ha is i magen och vänta några dagar utan att själv ändra nåt för i de flesta fall är det nog utanför ens egen bil och mobiltelefon orsakerna finns. Men det kan ju bli både hårdvaru- och mjukvarufel så men vet aldrig riktigt hur varje strul med "VOC" systemet slutar. Har aldrig haft ett hårdvarufel på min bil under de 9 år jag använt VOC (i två olika Volvo).
av AndS
De får sätta in en app så man kan testa "ping" eller Bredbandskollen ;-)
Eller felsökningsfunktion/app.
av BiggBifuel
Det är skönt att det var ett enkelt fel, såg vid verkstadsbesöket att jag har en nyare "VOC", den byttes sent 2019, VOC gick inte att åtgärda 2019 med nyare mjukvaran och man hade bytt ut den som för några andra skrivit tidigare. Det har varit lite barnsjukdomar som har åtgärdats och nu ser det ut som alla dessa är fixade :-D :-)
Användarvisningsbild
av bem
AndS skrev: tis 22 feb 2022, 11:35 De får sätta in en app så man kan testa "ping" eller Bredbandskollen ;-)
Eller felsökningsfunktion/app.
Det fanns en funktion förr i VOC-appen där man kunde "testa" en del saker funka i bilen. Men den funktionen finns inte kvar i Volvo Cars appen (om man har en Google-baserad bil, har man Sensus i bilen kan det kanske finnas kvar den funktionen). Vet den testfunktionen i appen fanns när jag hade min förra bil, V70 MY14. Finns inte i appen med min nuvarande bil (V90 MY22).
Användarvisningsbild
av bem
HitTheRoadJack,
Ja så ser testet ut man kan utföra på Volvobilar med VOC som inte har Google Android Automotive.
Ganska mycket punkter som bockas av i testet.
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
B230F går fett

Nej asså jag vet inte undrade bara om jag ka[…]

Fel efter byte VVT

Hej! Har du återfjädrande drev? Tä[…]

Ta bort motorn från oket och kolla om dina s[…]

Tror det är en 10 mm. Jag bara provade med n&[…]