Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av DanskaSiden
#1268529
Hej

jeg har lige fået en ny V90 (MY 2019) som har Volvo on call og dermed også bil modem om bord.

Men har jeg tilslutningsproblemer. Systemet vil inte genkende SIM kortet .
Har i nogen erfaringer med hur man sætter in kortet korrekt?
Det er en Nano SIM kort som funkar fint på min iPad. Jeg jar købt en plastik adapter kort som den sættes ind i, sådan at den passer til standard SIM kort størrelse og dermed ind i Volvos bilmodem. Har jeg sat den ind korrekt (se billedet) / findes der nogle tricks?
Jeg har set at man kan også anvænda bilens inbyggede modem som on call funktionen bruger. Men den er bestemt limiteret til få MB dataforbrug?
IMG_8549.JPG
IMG_8549.JPG (723.54 KiB) Visad 2200 gånger
IMG_8117.JPG
IMG_8117.JPG (485.85 KiB) Visad 2200 gånger
IMG_6874.JPG
IMG_6874.JPG (1.39 MiB) Visad 2200 gånger
av DanskaSiden
#1268540
ok, solved. Har hittat løsningen her: (viewtopic.php?f=79&t=142753)

Pilen skal vise indad, dvs man skal vende det hele rundt. Ingen sted beskrevet i manualen. Smart Volvo...

Om jeg tilslutter nu en enhed (telefon etc.) til bilens WIFI hotspot "Tilslut enhed til bilens hotspot", vil den så connecte til mit eget SIM kort eller til det indbyggende VoC SIM kort som har meget begrænset data volumen?
IMG_9077.JPG
IMG_9077.JPG (545.25 KiB) Visad 2163 gånger
IMG_4430.JPG
IMG_4430.JPG (713.05 KiB) Visad 2163 gånger
av JH76
#1268585
Du ska ansluta till internettet med hjälp av bilens modem
Användarvisningsbild
av Maqqann
#1268616
Den använder ditt eget simkort. VoC-kortet används enbart till just VoC, du kan inte använda den till något annat.

Tapatalking with Samsung S8

av rale
#1268665
Jag har 20Gb på VOC och använder den till Spotify. Går att dela till andra. Med hjälp av Hotspot på mobil kan bilen använda mobilen som Internet också om man vill....
av nybom
#1270752
Det ser ut om om du satt i sim kortshållaren åt fel håll, den vita pilen skall peka mot motsvarande vit pil vid hålet du sätter hållaren i...
av Xanthopteryx
#1270768
nybom skrev: sön 23 sep 2018, 09:51 Det ser ut om om du satt i sim kortshållaren åt fel håll, den vita pilen skall peka mot motsvarande vit pil vid hålet du sätter hållaren i...
...som intelligent nog sitter vänd inåt så den motsvarande pilen har man aldrig sett. Riktigt ogenomtänkt, och placeringen gör det inte lättare.
av nybom
#1270914
Ja, man måste verkligen luta sig långt in för att se den vita pilen. Kan berätta att placeringen i nya V60 också är skum, den sitter vid under en lucka vid främre passagerarens högra tå... Men där är i alla fall pilen synlig, när man väl ålat sig in där.
Användarvisningsbild
av Swehiort
#1270968
Xanthopteryx skrev:
nybom skrev: sön 23 sep 2018, 09:51 Det ser ut om om du satt i sim kortshållaren åt fel håll, den vita pilen skall peka mot motsvarande vit pil vid hålet du sätter hållaren i...
...som intelligent nog sitter vänd inåt så den motsvarande pilen har man aldrig sett. Riktigt ogenomtänkt, och placeringen gör det inte lättare.
Jag gjorde exakt samma fel när jag installerade. Pilen skall man alltså inte se på den enhet som kortet sitter i.
Brainys V60

Hej. Ni som känner mig från för[…]

Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]

Bakfjädrar.

För min del är det lite värre. R-[…]

Alla AC-system läcker. Ofta kan det dr&oum[…]