- fre 29 apr 2016, 16:36
#1071910
Lillarapunzel skrev:Lucif3r skrev:Schmoyoho skrev:Tvärstopp? Jag trodde all rörelseenergi från bil (och släp, blir väl inte långt från 3 ton bil+släp) skulle orka böja ventilerna ur vägen så att motorn fortfarande går runt. Fattar inte vad som ska orka låsa framhjulen? Även på en automat går det väl att peta över till neutral, om det nu går i lite lägre fart och man hinner reagera...
Det som kan hända är följdskador på kolvar och stakar. T ex så kan stakarna bli krökta så kolvarna kilar sig fast i cylinderväggarna, dom kan gå varma så dom mer eller mindre svetsar sig fast i väggarna, låser hela vevhuset dvs.
Visst, möjligheten är stor att det släpper efter en stund med påskjut, men då kan det mycket väl redan vara för sent.
Nu säger jag inte ATT det blir så när kamremmen havererar, men det KAN bli så. Oftast blir det bara ventilsallad och ev. ett par kolvar som blir skrot.. Men, som sagt, det KAN bli värre.
Och jag är väl av den åsikten att om man vet om att ens bil har ett allvarligt fel, i det här fallet en kamrem/rullar som skulle ha rasat för 5år sedan, så finns det ingen ursäkt i världen att ta ut nämnd bil i trafiken och riskera andra trafikanter.
För att vara riktigt kall så 'skiter jag fullständigt' i föraren av den defekta bilen, men blanda inte in oskyldiga trafikanter i idiotin.
Men huah! Låter dyrt i vart fall, även om ingen människa kommer till skada. Vad är ventilsallad förresten?! :mrgreen:
Kan väl säga att det är det som händer när kamremmen går av och kolvarna får smaka på ventilerna. Ventilerna blir antingen krökta eller så går dom av och följer med kolven upp och ner många gånger. Kolvarna blir förstörda cylinderväggarna får skador toppen får skador ventilerna får skador kamaxeln kan även den få svåra skador... Visst låter det billigt att köpa allt nytt/renovera?
Nuvarande: S40 T5 sport MY04
Tidigare S70 2,5T MY99 (skrotad)