Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av DayDreamer
#1071860
Lillarapunzel skrev: Haha jo, jag vet att vi får göra det. Det står förövrigt i första inlägget på sid. 1 allt som behöver fixas med bilen... Trots att vi ägt den i 3,5 v har vi inte hunnit med ett jota än dock... :lol:
Ok ni har iaf hunnit med och inspekterat kamremmen och bara det är bra så här långt :D
Användarvisningsbild
av DayDreamer
#1071866
White skrev:Hehe! Lite svårt i bland att sätta ett ansikte till ett forumsnick. Man får ju sin speciella uppfattning om hur en person ser ut här på forumet, det är nog oftast rent upp åt väggarna! :mrgreen:
Haha ja det stämmer nog ganska bra 8) :mrgreen:
Användarvisningsbild
av svergie2
#1071881
Lillarapunzel skrev:Daydreamer:
Haha ojdå! Då är du ju inte så mycket äldre än mig haha....
Trodde det bara var jag (tjej, 97a) + en bunt medelålders män på det här forumet :lol:
"Bunt medelålders män", är faktiskt 99a Bild ;)

Skickat från min Huawei Mate 7
av Lillarapunzel
#1071900
Lucif3r skrev:
Schmoyoho skrev:Tvärstopp? Jag trodde all rörelseenergi från bil (och släp, blir väl inte långt från 3 ton bil+släp) skulle orka böja ventilerna ur vägen så att motorn fortfarande går runt. Fattar inte vad som ska orka låsa framhjulen? Även på en automat går det väl att peta över till neutral, om det nu går i lite lägre fart och man hinner reagera...
Det som kan hända är följdskador på kolvar och stakar. T ex så kan stakarna bli krökta så kolvarna kilar sig fast i cylinderväggarna, dom kan gå varma så dom mer eller mindre svetsar sig fast i väggarna, låser hela vevhuset dvs.
Visst, möjligheten är stor att det släpper efter en stund med påskjut, men då kan det mycket väl redan vara för sent.

Nu säger jag inte ATT det blir så när kamremmen havererar, men det KAN bli så. Oftast blir det bara ventilsallad och ev. ett par kolvar som blir skrot.. Men, som sagt, det KAN bli värre.
Och jag är väl av den åsikten att om man vet om att ens bil har ett allvarligt fel, i det här fallet en kamrem/rullar som skulle ha rasat för 5år sedan, så finns det ingen ursäkt i världen att ta ut nämnd bil i trafiken och riskera andra trafikanter.
För att vara riktigt kall så 'skiter jag fullständigt' i föraren av den defekta bilen, men blanda inte in oskyldiga trafikanter i idiotin.
Men huah! Låter dyrt i vart fall, även om ingen människa kommer till skada. Vad är ventilsallad förresten?! :mrgreen:
av Lillarapunzel
#1071901
White skrev:Hehe! Lite svårt i bland att sätta ett ansikte till ett forumsnick. Man får ju sin speciella uppfattning om hur en person ser ut här på forumet, det är nog oftast rent upp åt väggarna! :mrgreen:
Haha, och du känns som en perfekt stereotyp av det här forumet! :mrgreen:
av Lillarapunzel
#1071902
DayDreamer skrev:
Lillarapunzel skrev: Haha jo, jag vet att vi får göra det. Det står förövrigt i första inlägget på sid. 1 allt som behöver fixas med bilen... Trots att vi ägt den i 3,5 v har vi inte hunnit med ett jota än dock... :lol:
Ok ni har iaf hunnit med och inspekterat kamremmen och bara det är bra så här långt :D
Ja, väldigt bra känner jag, med tanke på att vi inte ens bytt till sommardäck på Skrot-Skodan så... Snacka om prioriteringar... :lol:
av Lillarapunzel
#1071903
svergie2 skrev:
Lillarapunzel skrev:Daydreamer:
Haha ojdå! Då är du ju inte så mycket äldre än mig haha....
Trodde det bara var jag (tjej, 97a) + en bunt medelålders män på det här forumet :lol:
"Bunt medelålders män", är faktiskt 99a Bild ;)

Skickat från min Huawei Mate 7
Är du 99a?! :-O) :-O) :-O)
Vad gör du ens här då? (Inget illa menat!) Du har ju inte ens körkort än? :wink:
Användarvisningsbild
av DayDreamer
#1071910
Lillarapunzel skrev:
Lucif3r skrev:
Schmoyoho skrev:Tvärstopp? Jag trodde all rörelseenergi från bil (och släp, blir väl inte långt från 3 ton bil+släp) skulle orka böja ventilerna ur vägen så att motorn fortfarande går runt. Fattar inte vad som ska orka låsa framhjulen? Även på en automat går det väl att peta över till neutral, om det nu går i lite lägre fart och man hinner reagera...
Det som kan hända är följdskador på kolvar och stakar. T ex så kan stakarna bli krökta så kolvarna kilar sig fast i cylinderväggarna, dom kan gå varma så dom mer eller mindre svetsar sig fast i väggarna, låser hela vevhuset dvs.
Visst, möjligheten är stor att det släpper efter en stund med påskjut, men då kan det mycket väl redan vara för sent.

Nu säger jag inte ATT det blir så när kamremmen havererar, men det KAN bli så. Oftast blir det bara ventilsallad och ev. ett par kolvar som blir skrot.. Men, som sagt, det KAN bli värre.
Och jag är väl av den åsikten att om man vet om att ens bil har ett allvarligt fel, i det här fallet en kamrem/rullar som skulle ha rasat för 5år sedan, så finns det ingen ursäkt i världen att ta ut nämnd bil i trafiken och riskera andra trafikanter.
För att vara riktigt kall så 'skiter jag fullständigt' i föraren av den defekta bilen, men blanda inte in oskyldiga trafikanter i idiotin.
Men huah! Låter dyrt i vart fall, även om ingen människa kommer till skada. Vad är ventilsallad förresten?! :mrgreen:
Kan väl säga att det är det som händer när kamremmen går av och kolvarna får smaka på ventilerna. Ventilerna blir antingen krökta eller så går dom av och följer med kolven upp och ner många gånger. Kolvarna blir förstörda cylinderväggarna får skador toppen får skador ventilerna får skador kamaxeln kan även den få svåra skador... Visst låter det billigt att köpa allt nytt/renovera?
  • 1
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 159
230fk går snålt

Ja då borde det ju vara LMM, den ska ju ha k[…]

Jag söker komplette spridarhållere for […]

Så var den här sagan slut efter ca 18 m[…]

Spolarmotor fram

Hur byter man spolarmotorn fram på s40 sedan[…]