vetten skrev:
Jag vill inte framhäva 480-in som något av den bästa bil dom gjort utan den hade 850-in kanske aldrig blivit av eftersom det var just med 400-serien som Volvo tog sitt första steg mot framhjulsdriften.
Första serien av 480-modellen släpptes alldeles för tidigt och med en massa för Volvo obeprövad teknik så visst blev det fel där, men bilen uppdaterades hela tiden och blev lite av en provbänk för 850-serien och 400-serien blev ju som flera skriver här faktiskt riktigt ok bilar med tiden.
Jag själv har ägt och kört många tusen trevliga mil med både 440 och 480 inga större problem någonsin, inte fler än på dom andra Volvosarna som jag också haft.
480-in är defenitivt inte ett av Volvos största misstag utan en början på deras nya framgång med framhjulsdrift plus modern teknik som hängde med många år framåt.
Ett misstag som jag däremot tycker att Volvo gjort är att dom inte insåg fyrhjulsdriftens fördelar tidigare och då med tanke på hur bra det är i vårt klimat.
Lite bra att veta....
-Dom första 480ES bilarna hade ingen VOLVO dekal i fronten mer än märket i grillen under kofångaren. Volvo satte dit VOLVO dekalen efter klagomål från kunderna "ingen ser att det är en Volvo framifrån".
-Volvo har patent på bakrutetorkaren som startar när du lägger i backen om du har främre torkarna på/intervall, detta kom först på 480n.
Ratten har samma design som fälgarna(1987), tittar man på ringen för tutan kanske 480n skulle ha haft 5bultade fälgar...vem vet.
-Motorn är i sitt grundutförande en diesel pga detta brottades volvo med en del värmeproblem speciellt på turbobilarna.
-480 Turbon är egentligen "nedtrimmad" den skulle ladda 0,75bar och lämna 145hk, men pga värmeproblemen och dålig hållbarhet på växellådorna fick den nöja sig med 0.5bar och 120hk.
-480n kunde komma upp i 0,95g vid kurvtagning vilket var väldigt mycket för sin tid och Volvo :) ...inte pga Volvo dock men Lotus.
-I början på 90talet hade Volvo kommit över värmeproblemen och labbade med Renaults 16v motor även överladdad i 480n. Men låga försäljningssiffror gjorde att projektet lades ner.
Finns mer om jag får fundera ett tag till men klockan är lite eller mycket hur man nu vill se det.
Men en sak är säkert JAG SAKNAR MIN 480 Turbo!!!!!!!
Min dröm skulle vara den jag köpte 1993 en svartmetallic 88a helt i originalskick, dessutom den roligaste årsmodellen pga kamaxeln.
OCH en vit Turbo 95a med serienumret på handskfacket.