Då många redan kommenterat tekniken bakom servotronic så visste jag inte vem/hur jag skulle svara men så kom Primus med ett inlägg som gör det enklare.
Primus skrev:
Men kan vi strukturerar detta lite?
- Är det en annan servo eller bara mjukvara?
Beror på vilken bil vi pratar om. V40/V40CC samt S60/V60 med de nya VEA-motorerna som har rent elektrisk styrväxel så är det mjukvara. För alla andra så är det andra styrväxlar av annat fabrikat. Utom gamla P2, där är det samma fabrikat oavsett. Servopumpen är samma för modellen/motorn oavsett standard eller servotronic.
Primus skrev:- Påverkar den rattutslag eller enbart tröghet/motstånd i rattrörelser?
Om vi med rattutslag menar utväxlingen mellan styrkolonnen och kuggstången i styrväxeln som en funktion av hastigheten så nej, Volvo har inte det. Man kan även ändra utväxling när man närmar sig ändläget men nej, Volvo har inte det. Det Volvo har är ett fjäderbelastat friktionselement som ger friktion på pinjongen (ingående axel i styrväxeln). Detta friktionselement kan avlastas genom ökat oljetryck som styrs av en solenoid och som kan ge olika tyngd för föraren.
Primus skrev:- Är de tre lägena konstanta eller är de progressiva i sig? Alltså om man valt normal påverkas det normala läget av bilens hastighet och/eller rattens hastighet.
De är progressiva i sig som funktion av hastigheten. Rattvinkelhastigheten är i sig inget man kan ta hänsyn till i de remdrivna hydrauliska systemen( går dock i ett elektrohydrauliskt system), däremot hur mycket torosionsstaven vrids. Det blir ändå nästan samma sak även om vridningen av torosionsstaven inte enbart är en funktion av rattvinkelhastigheten utan även på verkas av fordonshastigheten. Det är mindre friktion att vrida på hjulen när det rullar än när det står still tex. Torosionsstaven binder ihop ratten/styrkolonnen med styrväxeln. Det är alltså inte stumt mellan ratten och styrväxeln! Denna vridning av torosionsstaven frilägger olika mycket av ventilhålen i pinjongen (mer vridning, mer friläggning) som gör att oljan kan strömma igenom och ge assistans till att flytta kuggstången. Funktionen av vridningen i grader och oljeflödet ser ut ungefär som en x2-funktion. I en standard styrväxel optimeras ventilhålen för att ge en kurva (kallas boostkurva) som ger lagom assistans i alla körfall. Låg fart-->stor vridning av staven-->mycket olja som ger assist. Hög fart-->mindre vridning av staven-->mindre olja som ger assist. Hög rattvinkelhastighet-->stor vridning av staven-->mycket olja som ger assist. Ju tyngre det är ju mer assist får du. Ganska väl fungerande för att vara rent mekaniskt system.
I en servotronic är grundtekniken samma med både staven och ventilhålen. Det som tillkommer är friktionselemntet och solenoiden. De tre lägena har olika förutbestämda kurvor för hur mycket olja solenoiden ska släppa fram och avlasta friktionselementet med. Assistansen (funktion av stavens vridning/ventilhålens friläggning) är samma i alla lägen och det man styr är den pålagda friktionen som ger tyngre/lättare styrning för föraren. Den mekaniska sättningen är lättare än en standard styrväxel och sedan jobbar man med denna reglerbara friktion. Förutom att man kan välja mellan olika lägen kan man även styra tyngden i ratten som en funktion av hastigheten genom att öppna solenoiden och avlasta friktionselementet vid tex. parkering. Den funktionen får du inte med standard styrväxel.
De tre kurvorna är i parkeringsmanövrar relativt lika. Vid ca 200km/h är de också ganska lika. Störst skillnad är det vid normal landsväg/motorvägskörning. Anledningen är att även det tyngsta läget ska vara komfortabelt vid parkering och att det lättaste ska vara stabilt i högfart.
När det gäller rent elektiska styrväxlar kan man styra assistansen mer eller mindre hur man vill då det man styr är det begärda momentet från elmotorn. Standard här kan man likna vid en servotronic map assistans som funktion av hastigheten. Det du kan uppgradera till är att du kan välja någon av de tre lägena.
Detta är den grundläggande tekniken enkelt förklarat. Fråga på om något är oklart eller om ni vill grotta ner er på nördnivå.