Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av PFA
Lyxproblem...på samma sätt som att jag har stora "problem" med XC60 FWD. Ni måste komma över den saknaden. Jag är själv 40+ och har inga problem med att Volvo nu satsar på effektiva 4'or. Detta sagt utan att ha provat den nya VEA'n naturligtvis. Jag gillar verkligen 5'ans karaktär, har haft en FT i snart fyra år nu, och en 6'a är ju svårslagen...men man får vara öppen för förändringar. Kom igen nu :)
av Ferraridriver
Visst kan vi lära om, eller så väljer man en tillverkare som kan och vill leverera mer än bara designad transport från A till B...
av PFA
Valet är naturligtvis fritt, det finns andra bilfabrikanter. Men så småningom tror jag även de kommer att downsize'a.
Användarvisningsbild
av V9097
PFA skrev:Lyxproblem...på samma sätt som att jag har stora "problem" med XC60 FWD. Ni måste komma över den saknaden. Jag är själv 40+ och har inga problem med att Volvo nu satsar på effektiva 4'or. Detta sagt utan att ha provat den nya VEA'n naturligtvis. Jag gillar verkligen 5'ans karaktär, har haft en FT i snart fyra år nu, och en 6'a är ju svårslagen...men man får vara öppen för förändringar. Kom igen nu :)
Jag är visserligen under 40, men har kört bensin 6a i många år, och dieselfemma några månader. Jag tycker fem eller sex cylindrar är en bra nivå om man är lite över genomsnittet bilintresserad, men inte kan eller vill betala vad det kostar att köra V8. Och just 5-cyl har ju blivit lite av ett signum för Volvo under de senaste 25 åren.

Du har ändå helt klart rätt i att det är dags att tänka om, det är de nya europeiska lagkraven som tvingar fram detta. Det är roligt att de nya motorerna, särskilt D4, har fått bra första betyg. Även Mercedes och BMW är ju inne på samma spår, tex 328i och 525d är 4-cylindriga numer, liksom samtliga A-klassversioner som har ända upp till 360hk ur en tvåliters fyra.

Jag hoppas ändå Volvo ändrar sig och behåller den starkaste bensin respektive dieselversionen 5 eller 6-cylindrig, kanske med Polestaremblem.

Edit: Tänk om Volvo moderniserade sin 5-cyl D5 med tex höjt bränsletryck, i-Art, de nya växellådorna och kanske gå ner lite i slagvolym till tex 2,2 liter, förbättrat start/stopp etc. Jag tror inte förbrukningen skulle bli så mycket högre än i ett fyrcylindrigt alternativ.
av perhall
En annan variant är att förlänga VEA med en cylinder. Om det är fem el sex cylindrar - de flesta entusiaster tycker nog båda funkar! Så kanske en femcyl med runt 300 hk och en med hybrid, kompressor och alltihop och 450 hk och jättemaffigt motorljud. Ingen kommer gnälla över avsaknad av sexor och åttor längre!
PH
Användarvisningsbild
av V9097
perhall skrev:En annan variant är att förlänga VEA med en cylinder. Om det är fem el sex cylindrar - de flesta entusiaster tycker nog båda funkar! Så kanske en femcyl med runt 300 hk och en med hybrid, kompressor och alltihop och 450 hk och jättemaffigt motorljud. Ingen kommer gnälla över avsaknad av sexor och åttor längre!
PH
En mycket trevlig idé. Jag tänker mig att motorprogrammet kan se ut så här

D2, D3, D4 - VEA 4cyl (120, 150, 181hk)
D5 - VEA 5-cyl (230 hk)

T2, T3, T4, T5 - VEA 4-cyl (120, 150, 180, 245 hk)
T6 - VEA 5-cyl (320hk)

Utöver det några Plug-inversioner
D5 plug in = D4 + el 250 hk
D6 plug in = D5 + el 300 hk
T6 plug in = T5 + el 300 hk
T8 plug in = T6 + el (eller T7 kanske, men det låter inte så snyggt som T8) 350 hk

Nåja, detta är bara fantasier naturligtvis!
av PFA
Härligt med drömmar..och jag förstår er. Men det kommer inte att ske - om det inte är så att Volvos försäljning går ner så pass mycket på grund av just downsizing'en - att de verkligen måste göra något. Men då är det nog ändå för sent, om inte Geely i ett sådant läge väljer att pumpa in mer pengar för att rädda Volvo. Tror ni förresten att VEA'n är utbyggbar? Det tror inte jag - inte på ett enkelt och billigt sätt i alla fall.

Sedan har jag personligen svårt att förstå saknaden efter en V8, det kan inte vara ett problem för många. 8'orna hör till det förgångna, åtminstone för de användningsområde som diskuteras här ( svenssonkörningj.

Om det är konstaterat att fler delar skapar mer friktion och värme och därmed ökar förbränningen, låter ju ganska logiskt, så är färre cylindrar tidens melodi så länge man kan behålla prestandan (hur nu den definieras) och kanske till och med närma sig karaktären av en motor med fler cylindrar för att blidka 40+plussarna ;) . Ja, så länge nu kolvmotorn kommer att finnas kvar.

Men det är min högst personliga åsikt naturligtvis.

Nej, jag måste säga att jag hyllar Volvo för att de vågar ta ett sådant steg. Det månne vara så att det också handlar om att de inte har råd att utveckla fler motorer, men om företagets överlevnad hade hängt på det så hade de naturligtvis inte valt den här strategin.

Nu får vi bara hoppas att motorn blir en trevlig upplevelse, likaså den nya automaten, och att de håller prisnivån på en vettig nivå (det pratas om +5000) . Då blir det nog en ny XC60 till vintern trots att det bara blir en FWD, istället för en BMW.

Beror naturligtvis på leveranstiden också.
Användarvisningsbild
av mgmannen
PFA skrev: Nu får vi bara hoppas att motorn blir en trevlig upplevelse, likaså den nya automaten, och att de håller prisnivån på en vettig nivå (det pratas om +5000) . Då blir det nog en ny XC60 till vintern trots att det bara blir en FWD, istället för en.
När det gäller D4 så ska det bli +5000 för manuell och +7000 för automat. Inte så mycket men för mig som kör tjänstebil med 7,5 basbelopp som gräns blir det för mycket...
av PFA
Mgmannen,

Du menar +7000 med utgångspunkt från dagens D4 med automat? Håller med dig, kanske inte så mycket pengar men kan spräcka mångas budgetar, i synnerhet tjänstebilsförare. På mitt företag tittar man inte längre på basbelopp utan leasingkostnad. Mer rätt kan jag tycka, men också mycket svårare för den som ska beställa ny bil att veta vilken prisnivå som faller innanför leasingkostnadsgränsen. Offerter och kalkyler får skickas fram och tillbaka mellan köparen och leasingföretaget. Vi kan välja att lägga till upp till +10% med nettoavdrag som effekt.

Som jag förstått det så kommer nya D4 manuell att klassas som en miljöbil, men inte automaten. Jag vet inte om den skillnaden påverkar förmånsvärdet, dvs tjänstebilsföraren, eller om rabatter ges på annat sätt? Hur ska Volvo då få oss att välja automaten? Genom habegär endast?

Är skillnaden endast att miljödieseln, dvs den manuella D4'an i det här fallet, blir skattefri i 5 år? Har för mig att jag läste det någonstans. Som jag förstått det så kommer nya automaten att släppa ut marginellt mer CO2, men att det skulle göra att den ena blir miljöbil och den andra inte förstår jag inte. Den nya miljöbilsdefinitionen är viktrelaterad, men automaten blir väl knappast tyngre...
Användarvisningsbild
av mgmannen
PFA skrev: Du menar +7000 med utgångspunkt från dagens D4 med automat?
Japp, jämfört med D4 automat idag. Enligt min säljare kommer en D4 manuell kosta från 296000:- och en D4 automat från 316000:-
Vi som beställt EX90

Talade med min handlare i dag, ny SW release p&[…]

Akut AC problem

Köpte bilen, V40 D3 -13, i jan på bilfi[…]

Farthållare 945

Hej på er alla. Jag är stolt nybliven &[…]

För allt vad jag begriper är det å[…]