Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av AndS
#785934
Vojje skrev:Opel har fabriksmonterad värmare, i vart fall Insignia.
Men det är väl knappast "de flesta dieselmodeller" :wink:
Problemet med eldrivna element är att du har 12 voltsystem i en bil och vill du här plocka ut lite watt för värme så blir det en del ström som ska alstras vintertid när batterierna redan är hård belastade och behöver mycket kräm för att återladda batteriet efter kallstart, många ampere blir det.
För det är under drift av bilen som tillsattsvärmen behövs, hade det bara varit vid start av bilen hade en 230V ansluten värmare varit ett alternativ.
av Gourmand
#785957
AndS skrev:
Vojje skrev:Opel har fabriksmonterad värmare, i vart fall Insignia.
Men det är väl knappast "de flesta dieselmodeller" :wink:
Problemet med eldrivna element är att du har 12 voltsystem i en bil och vill du här plocka ut lite watt för värme så blir det en del ström som ska alstras vintertid när batterierna redan är hård belastade och behöver mycket kräm för att återladda batteriet efter kallstart, många ampere blir det.
För det är under drift av bilen som tillsattsvärmen behövs, hade det bara varit vid start av bilen hade en 230V ansluten värmare varit ett alternativ.
Det är ju just det här som är min poäng. En bränsledriven tillsatsvärmare är i många fall nödvändig, om man vill att motor och tillhörande partikelfilter ska hålla. Dock förefaller det som om några av de mindre bilarna (Golfklass), klarar sig hyfsat med ett s.k. el-element, t.ex. nya Golf med 1,6 TDI-motorn och Citroen C4 med 1,6 HDI-motorn (samma som i Volvo) lyckas någorlunda med att hålla motortemperaturen på tillräckligt hög nivå. C4:a ger, enligt uppgift en effekt av 900 watt och då prioriteras motortemperaturen. Men, att tro att detta är en lösning för bilar av typen V70 m.fl är nog bara önsketänkande.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#785959
Gourmand skrev:[ Detta är ett jätteproblem för många ägare av moderna dieselbilar, inte minst de tyska bilarna. De får helt enkelt inte upp arbetstemperaturen under körning i vinterklimat och detta får stora konsekvenser för många och det gäller inte bara kraftigt förminskad livslängd på partikelfiltret, utan i förlängning även allvarliga motorskador. Det lilla bränsle som går åt för dessa tillsatsvärmare, kompenseras med råge av motsvarande minskning av bränsleförbrukning.
Hallå ... Det där stämmer ju inte alls, Inte ens Webasto eller Ebersprecher själva säger det i sina mätningar som jag har läst, om man lusläser deras mätningar ser man att man inte lyckas spara in det bränsle som värmaren förbrukar..

På en bensinare däremot kan du spara in i kallstarten det som gick åt i värmaren eftersom en bensinare behöver mycket fetare blandning innan den blir varm. En modern diesel går ju med luftöverskott hela tiden och moderna oljor blir inte trögflytande som förr i tiden vid kallt väder.

På en diesel är värmaren en ren komfortsak som dock ökar förbrukningen totalt sett
av Gourmand
#785971
Du påstår således att en varmkörd dieselmotor förbrukar lika mycket bränsle som en varmkörd. Tror du själv på det ?
Komfortinslaget är och förblir en bisak och bonuseffekt av att motorn har rätt arbetstemperatur, vilket är extremt viktigt för just en dieselmotor, oaktat om du använder en tillsatsvärmare från Webasto eller Eberspächer (!).
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#785979
Gourmand skrev:Du påstår således att en varmkörd dieselmotor förbrukar lika mycket bränsle som en varmkörd. Tror du själv på det ? (!).
Läs vad jag skriver...... en varmkörd dieselmotor drar självklart mindre än en kall. MEN det man sparar in är mindre mängd än den diesel som värmaren förbrukar.

Jag har läst igenom Webastos och Ebersprechers egna mätningar och det var ju bara att jämföra förbrukning mot besparing så såg man att det gick plus på bensinarna och minus på dieslarna.
Gourmand skrev: Det lilla bränsle som går åt för dessa tillsatsvärmare, kompenseras med råge av motsvarande minskning av bränsleförbrukning.
Den totala förbrukningen går upp med dieselvärmaren på.
av Gourmand
#785983
Det där beror naturligtvis på hur man mäter, t.ex. om det avser korta körningar eller längre dito och det är under alla förhållanden inte det väsentliga - det väsentliga är att en bränsledriven tillsatsvärmare hjälper motorn att hålla rätt arbetstemperatur under vinterkörning och till det duger inte ett el-element. Vill man att motorn och partikelfiltret ska hålla, är en dylik bränslevärmare nödvändig. Det är ju därför bl.a. Volvo snabbt avslutade sitt experiment med s.k. el-element, då dessa inte räcker till för att säkerställa att motorn går på rätt arbetstemperatur under vinterkörning. Eberspächer eller Webastos motsvarighet är alltså det som gäller, iaf om man vill använda sin bil under vintern.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#785996
Gourmand skrev:Det där beror naturligtvis på hur man mäter, t.ex. om det avser korta körningar eller längre dito
Eftersom det var tillverkarna av bränslevärmare som själva mätt så kan man ju utgå ifrån att de mätt så positivt som möjligt för sin egen del. Trots det lyckades man bara visa "vinst" för bensinaren.
Gourmand skrev: Vill man att motorn och partikelfiltret ska hålla, är en dylik bränslevärmare nödvändig.
Kan du utveckla lite vad som går sönder och hur utan värmaren ? Vore intressant att veta.
av Gourmand
#786005
Jag tror inte att man ska använda uttrycket "går sönder" i detta sammanhang. Det handlar naturligtvis om att en motor alltid tar skada av att ej arbeta på rätt arbetstemperatur. Det är skälet till att Volvo och ett fåtal till ( Citroen t.ex.)valt att montera en bränsledriven tillsatsvärmare för den nordiska marknaden. Alltså, köp aldrig en importbil som ej har detta monterat (vilket mkt få har), eller budgetera med en eftermontering á ca 25.000 kronor, om du inte vill ha motorskador och pajat partikelfilter i förtid.
Användarvisningsbild
av Vojje
#786010
Vojje skrev:Opel har fabriksmonterad värmare, i vart fall Insignia.
ska bli skönt. Speciellt nu efter faceliften 2014.
av mattish
#786013
Vw tog bort det i samband med övergången mellan år 08 och 09. Min Passat var tillverkad i sista veckan 2008 där dom satte in webasto. Gick förhållandevis billigt att få in ett tidur, men kompisen med en 2010 fick tji när han ville montera allt. Priser i klass med de som nämnts i tråden.

V70in blir det ingen skillnad i bränsleförbrukning om jag stänger av autoläget på dieselvärmen. Den ökar ev. något.
Venturatuning T8 2024

Hur ser vridmoment ut vid dessa olika mappar? L&[…]

Sista månaderna också nu med "[…]

@apersson850 , Ja bara man ser till att elmotorn […]

dragkrok avtagbar

Komplettera med vilken årsmodell och modell[…]