- mån 09 sep 2013, 06:44
#785934
Problemet med eldrivna element är att du har 12 voltsystem i en bil och vill du här plocka ut lite watt för värme så blir det en del ström som ska alstras vintertid när batterierna redan är hård belastade och behöver mycket kräm för att återladda batteriet efter kallstart, många ampere blir det.
För det är under drift av bilen som tillsattsvärmen behövs, hade det bara varit vid start av bilen hade en 230V ansluten värmare varit ett alternativ.
Vojje skrev:Opel har fabriksmonterad värmare, i vart fall Insignia.Men det är väl knappast "de flesta dieselmodeller"

Problemet med eldrivna element är att du har 12 voltsystem i en bil och vill du här plocka ut lite watt för värme så blir det en del ström som ska alstras vintertid när batterierna redan är hård belastade och behöver mycket kräm för att återladda batteriet efter kallstart, många ampere blir det.
För det är under drift av bilen som tillsattsvärmen behövs, hade det bara varit vid start av bilen hade en 230V ansluten värmare varit ett alternativ.
V90 CC D4 AWD - 17