Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

VolvoB20 skrev:
Det kommer alltid att vara ett "hjälpsystem"
Mwi skrev:Om jag kommer ihåg rätt, så vill jag minnas att Vi bilägare har haft en provkörning av Xc70/V70 med elmotorer till bakhjulsdriften från Haldex för något år sedan, tyvärr lyckas jag inte hitta artikeln. Men om jag minns rätt så berömde de köregenskaperna på haltunderlag. Och som Racetwin2 skriver så är det både billigare och enklare att styra elmotorer än mekanisk kraftöverföring.
Provkörningen var vald för att verka maximalt positiv (smart marknadsföring) . Provkörningen var förlagt till isbana på en frusen sjö, det är då så halt så de 70 hk som finns på bakaxeln elektriskt räcker för att få det spinna loss och ingen kraft kan föras över till bakaxeln från motorn i alla fall. Det är skillnad om du kör på tex grus och fästet räcker för mer än 70 Hk bak. Då kommer elhjälpmotorn till korta mot en riktig AWD.
Jag skall villigt erkänna att jag inte läst de 1000 inläggen gen4 vs gen5 (jag började en gång i tiden), men jag vet din uppfattning om gen5 :-). Om man sätter fwd = 0, awd gen5 = 100, hur anser du 215+70 vara? Jag inser att det är svårt att dra alla situationer över en kam, men är det 20, 50 eller 80? Sen om man tänker sig en den svåra situationen som t.ex. snömodd i 90km/h, det går ju aldrig att jämföra med en riktig awd som du säger, men jämfört med fwd, vad tycker du då?
Oavsett vilken AWD man har så används den ytterst liten del av bilens körtid. Väger extra gör de båda två men med elmotor gör den i alla fall nytta genom att under övrig tid ge extremt mycket lägre förbrukning. Omvänt mot konventionell AWD. Jag tror 70 eller 100 hk elmotor som man pratat om på V70 räcker och blir över i de flesta fall. Det finns inte många bilar som kan få ned 300 hk i backen vid halt väglag. Svårt att se ett hjul ha så dåligt fäste samtidigt som de tre andra har så bra grepp att alla 300 hk kan utnyttjas. Elmotorn har som sagt fördelen av att kunna ge 100% av Max vridmoment redan från stillastående vilket konventionell AWD inte kan. Ser många fördelar med det.

Om jag gissar så tror jag det är fler fall där AWD:n går in där det är lägre fart eller alternativt lägre motorvarv. 4500 varv på dieseln och full effekt på elmotorn är nog inte det vanligaste fallet.
Racetwin2 skrev:Det finns inte många bilar som kan få ned 300 hk i backen vid halt väglag. Svårt att se ett hjul ha så dåligt fäste samtidigt som de tre andra har så bra grepp
jag hag då inte fått min xc att dra loss på alla fyra vid accelerationer som startar över 70km/h. Med enbart framhjulsdrift är jag rätt säker på att det snulle hänt ofta, speciellt över mittsträngen. Fördelen som jag ser det med ett sammankopplat system är ju att kraften fördelas där den gör mest nytta, en elbalaxel är ju rent kraftmässigt helt frånkopplad från framaxeln. Jag undrar fortfarande hur man får framhjulen att sluta spinna när de tappat fästet på en elbakaxel awd, jag är en glad amatör så jag är nyfilen.
Att stoppa spinnande framhjul går ju bara genom att dra ner effekten. Personligen tror jag att elmotoriserad bakhjulsdrift är mer likvärdig när det gäller att alls komma igång, än vad den är i landsvägsfart. När man ska starta är förmodligen elmotorn stark nog, ifall det är så att det finns för dåligt grepp för att komma igång med enbart tvåhjulsdrift. Elmotorn kan nog också få det att slira då. Blir väl bara extremfall där framhjulen står på isen och bakhjulen där det är torrt som den kan komma till korta.
apersson850 skrev:Att stoppa spinnande framhjul går ju bara genom att dra ner effekten. Personligen tror jag att elmotoriserad bakhjulsdrift är mer likvärdig när det gäller att alls komma igång, än vad den är i landsvägsfart. När man ska starta är förmodligen elmotorn stark nog, ifall det är så att det finns för dåligt grepp för att komma igång med enbart tvåhjulsdrift. Elmotorn kan nog också få det att slira då. Blir väl bara extremfall där framhjulen står på isen och bakhjulen där det är torrt som den kan komma till korta.
I exemplet där framhjulen står på is och bakhjulen på torrt fint underlag kommer förbränningsmotorn kraft att begränsas av antispinnsystemet och bilen accelereras med elmotorn, tills även bakhjulen är ute på hal is. Hur bra detta funkgerar i praktiken hänger på hur bra Volvo lyckas synka ihop elmotordriften med antispinnsystemet.

Jag tror el-awd med 70hk fungerar alldeles utmärkt, men andelen drivning bak kommer minska med ökad fart. Låt oss säga att det krävs totalt 140 hk att driva fram bilen i 180 km/h så går det att uppnå 50% drivning bak i den farten. I 250km/h är totaleffekten betydlligt högre, låt oss säga 280hk för enkelhets skull, i så fall kan man max få 25% drivning bak.
I verkligheten blir det inte som i räkneexemplet, eftersom elmotorn inte ger 70hk vid alla varvtal, den kanske inte hänger med alls i höga farter?

Bara några kvalificerade gissningar från en lekman
Går det åt 140 hk i 180 går det åt ungefär 385 i 250 km/h. Det kostar att åka fort.
Elmotorn ger sina 70 hk vid märkvarvtalet. Upp dit är det konstant moment som gäller. Sen tar fältförsvagningen vid och ytterligare varvtalsökning sker med konstant effekt istället, och därför minskande moment.
apersson850 skrev:Elmotorn ger sina 70 hk vid märkvarvtalet. Upp dit är det konstant moment som gäller. Sen tar fältförsvagningen vid och ytterligare varvtalsökning sker med konstant effekt istället, och därför minskande moment.
Gäller detta alla elmotorer avsedda för bilar eller specifikt den som Volvo använder? Och vad händer över märkeffekt, levererar den inget moment alls eller avtar det?
apersson850 skrev:Går det åt 140 hk i 180 går det åt ungefär 385 i 250 km/h. Det kostar att åka fort.
Proportionellt mot hastigheten upphöjt till tre plus lite till?

Hur som helst, jag tror fortfarande att el-AWD fungerra bra bara upp till en viss hastighet då elmotorns effekt inte längre räcker till.
Här kan man se elmotorns karakteristik i form av Tesla Roadster även om 180 KW inte lär vara aktuellt för elmotorn bak AWD:n än på ett tag :)

http://www.velvetron.com/blog/wp-conten ... egraph.jpg
Racetwin2 skrev:Oavsett vilken AWD man har så används den ytterst liten del av bilens körtid. Väger extra gör de båda två men med elmotor gör den i alla fall nytta genom att under övrig tid ge extremt mycket lägre förbrukning. Omvänt mot konventionell AWD. Jag tror 70 eller 100 hk elmotor som man pratat om på V70 räcker och blir över i de flesta fall. Det finns inte många bilar som kan få ned 300 hk i backen vid halt väglag. Svårt att se ett hjul ha så dåligt fäste samtidigt som de tre andra har så bra grepp att alla 300 hk kan utnyttjas. Elmotorn har som sagt fördelen av att kunna ge 100% av Max vridmoment redan från stillastående vilket konventionell AWD inte kan. Ser många fördelar med det.

Om jag gissar så tror jag det är fler fall där AWD:n går in där det är lägre fart eller alternativt lägre motorvarv. 4500 varv på dieseln och full effekt på elmotorn är nog inte det vanligaste fallet.
Om det nu går ut på att jämföra AWD mot el-bakaxel så bör man ju ju ta ett likvärdigt exempel.

Tex en vanlig AWD med 285 hk mot en hybrid med 285 (215 + 70)

Den vanliga AWD kan ju fördela ut alla 285 hk på alla fyra hjulen, dvs 71 hk / hjul vid fullgas.

Hybriden kan ju som bäst fördela ut 107 hk per framhjul och bara 35 hk per bakhjul.

Självklart kommer ju den vanliga AWDn ha ett stort försprång och risken att det spinner loss fram är mycket mindre då framaxeln behöver hantera 72 hk mindre än vad framaxeln i hybriden behöver vid samma acc.

Detta är ju knappast något ovanligt case, Jag trampar ofta gasen i botten och går till 4500 rpm om jag kör om en 24 meters tradare.

Jag säger inte på något sätt att hybriden skulle vara dålig, men i vissa lägen kan den inte mäta sig med en vanlig AWD, i så fall skulle dieselmotor och elmotor behöva vara av samma effekt. Hybriden har ju en massa andra fördelar.

Sista månaderna också nu med "[…]

@apersson850 , Ja bara man ser till att elmotorn […]

dragkrok avtagbar

Komplettera med vilken årsmodell och modell[…]

V90 läggs ner.

Och bestyckat med alla tillbehör eller en gan[…]