- tis 20 aug 2013, 15:54
. Om man sätter fwd = 0, awd gen5 = 100, hur anser du 215+70 vara? Jag inser att det är svårt att dra alla situationer över en kam, men är det 20, 50 eller 80? Sen om man tänker sig en den svåra situationen som t.ex. snömodd i 90km/h, det går ju aldrig att jämföra med en riktig awd som du säger, men jämfört med fwd, vad tycker du då?
VolvoB20 skrev:Jag skall villigt erkänna att jag inte läst de 1000 inläggen gen4 vs gen5 (jag började en gång i tiden), men jag vet din uppfattning om gen5
Det kommer alltid att vara ett "hjälpsystem"
Mwi skrev:Om jag kommer ihåg rätt, så vill jag minnas att Vi bilägare har haft en provkörning av Xc70/V70 med elmotorer till bakhjulsdriften från Haldex för något år sedan, tyvärr lyckas jag inte hitta artikeln. Men om jag minns rätt så berömde de köregenskaperna på haltunderlag. Och som Racetwin2 skriver så är det både billigare och enklare att styra elmotorer än mekanisk kraftöverföring.Provkörningen var vald för att verka maximalt positiv (smart marknadsföring) . Provkörningen var förlagt till isbana på en frusen sjö, det är då så halt så de 70 hk som finns på bakaxeln elektriskt räcker för att få det spinna loss och ingen kraft kan föras över till bakaxeln från motorn i alla fall. Det är skillnad om du kör på tex grus och fästet räcker för mer än 70 Hk bak. Då kommer elhjälpmotorn till korta mot en riktig AWD.

V60 MY19 T6, Caspian blå
V60 MY19 T8, Osmium grey
V60 MY19 T8, Osmium grey