Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av helgonet1
ankan84 skrev:
helgonet1 skrev:
ankan84 skrev:Ja, det är ju det som är synd.Vill gärna att det kan övermålas.
Javisst men eftersom du ska måla insidan av passagerardörren så kommer det inte att synas och man kan välja den kulör man vill ha, då behöver man inte måla över s a s. Hammarlacken i sig skyddar utomordenligt bra behöver inte övermålas.
Tyvärr så har det kommit ut ca 1 cm på utsidan, så jag måste kunna måla över grundfärgen.
Ok
Användarvisningsbild
av Allinug
Min far blev faktiskt rekommenderad stålplasten när han ville köpa något jämförbart med blymönja. Blymönjan säljs ju numera inte till privatpersoner. Jag har kört med Roststopp och Hagmans vanliga rostskyddsprimer, som bägge är alkydbaserade, och har sedan målat över med täckfärg och klarlack utan problem och det har hållt bra. (Men min far tycker inte att det räckt på hans bil, i jämförelse med blymönja som han kört med tidigare.)
Användarvisningsbild
av sthlm
ankan84 skrev:
sthlm skrev:Jag skulle se till att få bort all rost och lägga Hagmans Stålplast Primer CA.
Blir tätt och fint och rostar inte igenom om man gör ett ordentligt grundarbete.
Är detta det du använder för rostskydd. Efter primern, lägger du då på bilens kulör och sedan klarlack?
Jag har alltid använt stålplasten direkt på plåten och sen lackat. Sen om det är rätt eller fel vet jag inte.
Finns så många åsikter om hur, vad och i vilken ordning när det gäller att hålla rosten borta.
Jag har inte gjort några avancerade lackjobb så se nu inte detta som det enda rätta.
Brukar även ha en burk sikkens Washprimer 1K till hands för att grunda med på aluminium,
rostfritt och andra ytor som är lite svårt att få färg att fästa på.
D4 VEA dricker olja

Hur har det gått för dig?

TS har inte varit aktiv på forumet sen aug 2[…]

installera dragkrok

@Malmstroem Jag får svänga förbi […]

Felkod

.. Har en 8mm slang som hänger löst fr[…]