Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av V9097
Jag undar hur ny motorn är egentligen. Jag blev misstänksam när jag såg slaglängen 93,2mm som är identisk med några av de femcylindriga motornerna 2.5FT och D3/D4 och D5 till exempel.

Är det en nykonstuktion från grunden, eller är det en femma där man tagit bort en cylinder, ändrat borrningen till 82 mm och finputsat på ventilstyrning, insprutning, turboaggregat etc?

Hur som helt är det en stor satsning Volvo har gjort, och jag ser fram emot att provköra. Samtidigt håller jag med om att det är synd att 5or och 6or försvinner.
av MattiasD
V9097 skrev:Men det jag tror kommer bli en storsäljare i Sverige är V70 D4 181hk med manuell låda som klarar nya miljöbilsdefinitionen. CO2-värdet ligger på 109-112g/km beroende på utrustning
Dieselboomens baksida skrivs det mer och mer om, du tror inte fler börjar att tänka en extra gång då? Själv kör jag redan idag V70 med automat som klarar dagens krav för miljöbil.
av Linqid
306 hk på bara framhjulen låter spontant lite "kämpigt" att få ner i backen ordentligt...
av s6025t
MattiasD skrev:
V9097 skrev:Men det jag tror kommer bli en storsäljare i Sverige är V70 D4 181hk med manuell låda som klarar nya miljöbilsdefinitionen. CO2-värdet ligger på 109-112g/km beroende på utrustning
Dieselboomens baksida skrivs det mer och mer om, du tror inte fler börjar att tänka en extra gång då? Själv kör jag redan idag V70 med automat som klarar dagens krav för miljöbil.
Är det T4F du jämför med är ju nya D4 klart bättre på alla viktiga punkter för mitt körmönster mer än halverad förbrukning o serviceintervall plus att D4 är mer en 1 sekund snabbare 0-100 o en räckvidd på minst 100mil/tank det är ju omöjligt med en Etanolbil så idag kör jag helst diesel jämfört med etanol iaf men nya bensinmotorerna kan bli ett alternativ T5 med automat är ju snålare har lägre co2 än T4 manuell.
De år jag har bilen så ser jag ingen baksida av o åka diesel men däremot en Etanolbil med sin förbrukning o service
Etanolbilar säljs ju knappt alls nu mer förra månaden såldes 29 st T4F av totalt 1203 V70 V60 laddhybrid är ju mer populär nu än etanol
http://www.bilsweden.se/BinaryLoader.ax ... hment=True
Användarvisningsbild
av joel80
Variosboy skrev:Deklarerad förbrukning har ingenting med verklig förbrukning att göra..
Beror på vilken verklighet man pratar om.. :)

Verklighet är att det blir lägre skatt än om den varit högre, större möjligheter för tjänstebilar där företag har gränser på utsläpp (som tidigare sagt) och om man jämför med tidigare motorer i samma klass så är den troligen snålare i verkligheten också då det ju inte stämt så bra med tidigare modellers deklarerade förbrukning heller.
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
Sen tycker jag det är konstigt att inte volvo anpassar nya T5:an till att kunna gå på etanol kan väl inte va så dyrt.. en T5F skulle jag vilja ha.
av Dpblad
Det viktigaste är väl att Volvo sänker sina framtida utvecklingskostnader och därmed överlever ett tag till...

Mest intressant blir hur man klarar ljud och vibrationer med bara 4-cyl (ffa lågvarvig diesel) och höga moment. Bmw har ju ännu inte lyckats. Å andra sidan visar ju 60-serien att idag är sportighet, design och storstad prio 1.
av MattiasD
simonhalmstad skrev:Sen tycker jag det är konstigt att inte volvo anpassar nya T5:an till att kunna gå på etanol kan väl inte va så dyrt.. en T5F skulle jag vilja ha.
Jag håller med. Alla ottomotorer borde idag vara av typen flexifuel och anpassade för minst E85 (förutom bensin). Och serviceintervallet borde anpassas efter bränsletyp som används. Egentligen borde hänt för fler år sedan och nu borde det komma motorer med anpassningar för E100 och Metanol. Men det går ju så trögt allting. Och så länge dieselhysterin råder lär ju inget hända på den här fronten.
av aka06iah
Jag kollade på motorutbudet till V70 enligt länken ovan, och där finns 3,2 kvar som alternativ. Är det verkligen så?
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 9

Hej Jag behöver byta ut mina 21" frikt[…]

Kan du dela med dig av länken?

Justera VVT drevet

Hej Har jag tolkat det rätt att om adaptione[…]

ljudet av ett dött batteri?

Köpte mig ett tungt och enligt expediten br[…]