Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
simonhalmstad skrev:Men XC70 ju en ruffigare och snyggare bil än en helt vanlig v70.l:
Nu skulle ju inte SeEmSi styla med bilen vid korvmojjen utan åka långt o fort på vintern och det grejjar V70 med AWD bättre än XC70 AWD.

V70 har ju mjuk fjädring och 15 cm markfrigångoch det är ju skyhögt om det ska gå fort o långt., om man ska ut och bröta i leriga surhål långt in i skogen med husvagnen bakom, ja då är det rätt att gå över till XC70.
Användarvisningsbild
av Guligan
Jag tycker nog XC70 kan vara rätt gungig också. Vilken bil som är snyggast är väl i betraktarens ögon...
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Du kan aldrig trolla bort att tyngdpunkten sitter högre upp.
Användarvisningsbild
av apersson850
Nä, ska det åkas fort på landsvägar så var den 854 Turbo jag hade för några år sedan klart mycket bättre än den XC70 jag har nu, även om 850:n bara var framhjulsdriven. Men när husvagnen är bakom och underlaget är vått gräs, då är en bil som 850:n bara till besvär.

Jag håller också med om att så länge man håller sig på vägarna är V70 AWD bättre än motsvarande XC70 AWD. Att jag köpte XC70 berodde enbart på att jag ville ha en fyrhjulsdriven personbil, som går bra att köra på tuviga åkrar och ojämna skogsbilvägar (där markfrigången kommer till sin rätt) och som är bra att manövrera släpfordon med (där är Hill Descent Control utmärkt, även om underlaget är bra). Då blev det ganska självklart att välja XC70 AWD framför V70 AWD. För övrigt mättade den 850:n alla behov av fortåka på landsväg som jag kunde ha...
Däremot är XC70 fortfarande för låg. Det kostade lite plastclips att konstatera det vid praktisk användning. Den skulle varit luftfjädrad och gått att hissa några cm till. Men jag har låtit montera dit skyddsplåten under motor och växellåda, för säkerhets skull. Den kan inte vara vanlig på bilar som inte ägs av polisen. På den hyfsat stora verkstad där de satte dit den hade de under hela XC70:s livstid monterat en (1!) till...
av Lövet
apersson850 skrev:jag har låtit montera dit skyddsplåten under motor och växellåda, för säkerhets skull. Den kan inte vara vanlig på bilar som inte ägs av polisen. På den hyfsat stora verkstad där de satte dit den hade de under hela XC70:s livstid monterat en (1!) till...
Det tyder ju på hur många som egentligen behöver den extra markfrigången 8)
apersson850 skrev:Den skulle varit luftfjädrad och gått att hissa några cm till.
Då heter den Audi Allroad :mrgreen:
av SeEmSi
Visst kanske V70 Awd kan vara ett alternativ. Får dock för mig att andrahandsvärdet är mycket sämre än för XC70. Tror folk som är ute efter 4wd främst tittar på XC70. Även om jag inte ska styla framför korvmojen så skadar inte ett snyggt yttre och XC70 är enligt mig lite tuffare.

Är det gen 5 på haldexen från 2013 precis som på XC70?
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
Ja det är det, jag upplevde det som sämre när jag provkörde en xc60 d5 awd automat och gasa iväg från ett rödljus så släppte det lite när det va blött på vägen.. det gör det inte med den jag har nu. :)
Användarvisningsbild
av VolvoB20
SeEmSi skrev:Visst kanske V70 Awd kan vara ett alternativ. Får dock för mig att andrahandsvärdet är mycket sämre än för XC70. Tror folk som är ute efter 4wd främst tittar på XC70. Även om jag inte ska styla framför korvmojen så skadar inte ett snyggt yttre och XC70 är enligt mig lite tuffare.

Är det gen 5 på haldexen från 2013 precis som på XC70?
Tyvärr ja... Speciellt när man kör fort på vinterväglag har jag märkt stora skillnader. Gen 5 är inte alls lika stabil vid moddsträngar o isfläckar, även min MY-06 Gen 3 AWD med instant traction var bra mycket vassare på hal vinterväg.

Själv tycker jag V70 kan vara betydligt snyggare då man ju får en bil där hela bilen är lackerad istället för att halva bilen bara är olackad knottrig ABS-plast
av perhall
Tror designmässigt att V70 och A6 håller sig bättre än XC70 och Audi A6 Allroad i längden.

XC70 har jättemycket plast, A6 Allroad en massa krom i kombination med upphöjningar och plast.

Att automat är ett måste håller jag inte med om, XC70 D4/D5 måste ju vara den bil på marknaden idag som får mest ökad förbrukning med automat, den ökar med mer än 20 procent enligt EU-mixen.

En väldigt märklig sak med XC70 D5 med 420 Nm är att den varvar lika mycket som min 240 Nm T4, dvs:
http://forumbilder.se/CF6TJ/img-1455-1

Det är en av förklaringarna till att den drar mer än Allroad - en annan att automatlådan är mer effektiv i A6.

Min uppfattning är att både Audin och Volvon har mycket bra komfort, och är tysta, men att Audin är bra mycket mer körglad och känns mycket mindre vinglig. Men visst är den 100 000-tals kronor dyrare...
PH
Användarvisningsbild
av apersson850
Fyrhjulsdrivna XC70 har lägre utväxling än framhjulsdrivna, förmodligen för att de ska orka med sin släpvagnsvikt utan problem. Så det är inte XC70 D5 i sig som varvar mer, det är XC70 AWD. Men D5 finns bara med AWD, så därför blir resultatet det samma. Det finns ju någon logik i det, men just därför hade det varit bra om bilen hade en eller två växlar till. Den/de högsta hade då förmodligen inte lagts i när man drar ett tungt släp i någorlunda laglig hastighet, men det hade satt ner förbrukningen vid landsvägskörning utan släp.

Geartronic lägger rätt hög prioritet på mjuk gång vid stadskörning, om man kör i läget D. Lockup går i och ur mjukt och smidigt hela tiden, men det för förstås att bilen kör utan lockup en förhållandevis stor del av tiden. Väljer man istället läge S går växlingarna tvärare och lockup ligger kvar nästan hela tiden. Det både känns och syns på varvräknaren. Ur den synvinkeln vore det då mer ekonomiskt att köra i läge S, men det förstörs av det faktum att lådan då väljer ett steg lägre växel än i läge D, och alltså varvar än mer frenetiskt. Gasar man försiktigt läggs högsta växeln i när man passerar 70 km/h i läge D, men det dröjer till 100 km/h i läge S. Dessutom blir reaktionen på gaspedalen mer hysterisk, så man drar ofta på mer än vad som behövs på så sätt också.

Programmerarna borde fixa till ytterligare ett körprogram, så att man har Economy, Comfort och Sport. I läge Economy skulle den kombinera växlings- och lockupstrategi från Sport med växellägesval från Comfort (dagens D).

Plastkrafset längs sidorna på XC70 är bra, om man använder bilen som man kan göra. Ett typexempel är när en ängsmark är röjd upp lite med röjsåg. Då står det alltid kvar en del "stubbar", fingertjocka stammar från nersågade små träd. Man behöver inte ens köra på dem, det räcker att stanna vid sidan och öppna dörren, så har den pinnen gjort ett skrapmärke på dörrens nedre del. På plasten på XC70 kan man konstatera att man har ett närmast osynligt märke till, men på en V70 är det en repa i lacken. Visserligen är XC70 någorlunda hög, men det räcker att några hjul hamnar i några hålor, så når pinnarna utan vidare upp på dörrarna.

Senare idag ska jag ställa ut husvagnen på just en sådan äng, och den måste backas in för att hamna rätt i förhållande till tälten som satts upp. Det är lite småhåligt där den ska in, och gräs/småbuskar röjdes med röjsåg för några dagar sedan. Med min XC70 kör jag in den där utan vidare. Med mina tidigare tvåhjulsdrivna bilar hade det frestat på mycket mer. En V70 AWD hade förstås kört dit den utan problem, men när man ska backa med vagn och få den på rätt ställe är det svårt att också ta hänsyn till om det finns några uppstickande pinnar kvar i gräset. Lätt hänt att man drar en sån längs någon kant, och så blir det åtminstone en repa där grundfärgen syns igenom.

Jag ska ha en XC70, inte en V70, det är det knappast någon tvekan om. Men den som inte alls känner igen detta ska gå på en V70.
Venturatuning T8 2024

Hur ser vridmoment ut vid dessa olika mappar? L&[…]

Sista månaderna också nu med "[…]

@apersson850 , Ja bara man ser till att elmotorn […]

dragkrok avtagbar

Komplettera med vilken årsmodell och modell[…]