- fre 16 aug 2013, 08:00
#779251
Fyrhjulsdrivna XC70 har lägre utväxling än framhjulsdrivna, förmodligen för att de ska orka med sin släpvagnsvikt utan problem. Så det är inte XC70 D5 i sig som varvar mer, det är XC70 AWD. Men D5 finns bara med AWD, så därför blir resultatet det samma. Det finns ju någon logik i det, men just därför hade det varit bra om bilen hade en eller två växlar till. Den/de högsta hade då förmodligen inte lagts i när man drar ett tungt släp i någorlunda laglig hastighet, men det hade satt ner förbrukningen vid landsvägskörning utan släp.
Geartronic lägger rätt hög prioritet på mjuk gång vid stadskörning, om man kör i läget D. Lockup går i och ur mjukt och smidigt hela tiden, men det för förstås att bilen kör utan lockup en förhållandevis stor del av tiden. Väljer man istället läge S går växlingarna tvärare och lockup ligger kvar nästan hela tiden. Det både känns och syns på varvräknaren. Ur den synvinkeln vore det då mer ekonomiskt att köra i läge S, men det förstörs av det faktum att lådan då väljer ett steg lägre växel än i läge D, och alltså varvar än mer frenetiskt. Gasar man försiktigt läggs högsta växeln i när man passerar 70 km/h i läge D, men det dröjer till 100 km/h i läge S. Dessutom blir reaktionen på gaspedalen mer hysterisk, så man drar ofta på mer än vad som behövs på så sätt också.
Programmerarna borde fixa till ytterligare ett körprogram, så att man har Economy, Comfort och Sport. I läge Economy skulle den kombinera växlings- och lockupstrategi från Sport med växellägesval från Comfort (dagens D).
Plastkrafset längs sidorna på XC70 är bra, om man använder bilen som man kan göra. Ett typexempel är när en ängsmark är röjd upp lite med röjsåg. Då står det alltid kvar en del "stubbar", fingertjocka stammar från nersågade små träd. Man behöver inte ens köra på dem, det räcker att stanna vid sidan och öppna dörren, så har den pinnen gjort ett skrapmärke på dörrens nedre del. På plasten på XC70 kan man konstatera att man har ett närmast osynligt märke till, men på en V70 är det en repa i lacken. Visserligen är XC70 någorlunda hög, men det räcker att några hjul hamnar i några hålor, så når pinnarna utan vidare upp på dörrarna.
Senare idag ska jag ställa ut husvagnen på just en sådan äng, och den måste backas in för att hamna rätt i förhållande till tälten som satts upp. Det är lite småhåligt där den ska in, och gräs/småbuskar röjdes med röjsåg för några dagar sedan. Med min XC70 kör jag in den där utan vidare. Med mina tidigare tvåhjulsdrivna bilar hade det frestat på mycket mer. En V70 AWD hade förstås kört dit den utan problem, men när man ska backa med vagn och få den på rätt ställe är det svårt att också ta hänsyn till om det finns några uppstickande pinnar kvar i gräset. Lätt hänt att man drar en sån längs någon kant, och så blir det åtminstone en repa där grundfärgen syns igenom.
Jag ska ha en XC70, inte en V70, det är det knappast någon tvekan om. Men den som inte alls känner igen detta ska gå på en V70.
Anders, XC90 D5 AWD Inscription 2019.