Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Men ibland känns det som att när man tittar ut över golvet står det 20åringar med en telefon i handen och röker på verkstan. Då drar man fort slutsatsen att jobben blir inte bra dom leker för mycket och glömmer bort vad dom gör.
ThomasT skrev: Kom på att om du fått ett konstigt slitmönster på däcket så kan det låta/vibrera. Men det ser du ju i så fall...
Nej, inget konstigt slitage. Plus att jag provat tre olika uppsättningar fälgar och det värre ju större.
Mina 16" vinterdäck = inga vibrationer alls. 17" sommardäck = lite vib över 120km/h (ibland lite i längre farter när dom är kallare, försvinner sen), 18" sommardäck = vibrerar till och från redan vid 20-30km/h och vid 110km/h vill man bara stanna ibland för att det skakar men ibland går det lugnt och fint.

Jag har ju laborerat rätt mycket med däck o fälg och vill nästan säga att jag uteslutit det men kan man ha otur så har man väl det.
Kan ju vara pga av dålig kvalitet på däck och/eller fälg men då har jag ju rätt otur.
16" (som inte vibrerar) är Volvo original med Gislaved Nordfrost 5 dubb.
17" (som vibrerar lite) är också Volvo original men med skitdäck (alltså tjingtjong däck, mycket mönster). 2st ombalanserade
18" (som vibrerar mer) är Replicor med Kumho däck (inte skit men inte topp heller, mycket mönster). Alla 4 ombalanserade.
Användarvisningsbild
av Hasse53
Om mätutrustningen visar rätt, så måste man finna orsaken till att höger bakhjul lutar såpass mycket inåt som det gör. Antingen är det någon av bärarmarna(övre,nedre) som fått sig en rejäl smäll, eller troligare att någon bussning tackat för sig. Avlasta fjädringen bak och testa om något flexar med hjälp av en brytspak.

Namnet på tråden antyder att bilen är en biologisk varelse eller... :oops:
Detta att det kommer och går, känner jag igen.
Dels från min egen bil (S80) och andra som har skrivet om detta utan kunna sätta fingret på den ömma punkten som felar.
Med vinterdäcken 215*55*16” så finns det inga märkbara vibrationer som kommer o går.
På sommarhjulen (original) 225*50*17 så finns detta fenomen obalans i bilen, som kommer o går.
Detta fanns redan vid köp av nya däck ”Goodyear” mont. av Bilia trots ombalansering efter 50 mil.
Som info. nya stötdämpare, styrleder och hjullager fram vid miltalt 8 300 mil vid samma tidpunkt. 12 000 mil i skrivande stund.
Det verkar vara ett fel som finns på en del Volvo exemplar av dessa årgångar som vi som skriver har fått i vårt ägande. Förmodligen finns det fler Volvo ägare med samma problem.
Beträffande justering av framvagn så finns det inte så mycket att justera än Toe-In.
Något går det att just ”Caster” genom att lossa de två bultarna som håller fast stötdämparen i hjulspindeln.
För övrigt är det fasta mått och har även fått det bekräftat av en Bilia mek.
Om det avviker utananför gränsvärdet så är det någon bussning eller dylikt slut, skadad detalj.
Kan hålla med om att en kontroll lite då och då inte är fel för att få en info. om läget.
Har jag fel och fel uppgifter så vore det kanon om någon kunde vis en bild var justeringarna är och finns.

Lennart

Utrustningslista: — Multimediasystem MM21 T[…]

OTA 4.xx

Jag fick bilen den 2 juli då den hade versi[…]

Kolla på bildelsbasen.se , där finns tr[…]

Volvo appen

Jag kan starta värmaren och fjärrstarta […]