Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Malish
Nu har jag gjort ett avgastest.
Som det ser ut så ja.. ni kan väl säga vad ni tror?

CO värdet var hur fint som helst, likaså HC (ca 15 på CO och typ 25 på HC) så katten renar utan tvekan.
dock låg lambdavärdet på över 1,31! efter en liten stund...
Den går mao magert!

Då är frågan, vad tusan kan felet vara?
Bakre lambdan som ger felvärde?
Främre lambdan som ger felvärde?
Spridare/motsv som är täta?

Felkoden är som sagt "Katalysatoreffektivitet".

alla andra värden än just Lambda var helt perfekta, nästan chockerande bra tyckte jag.
Lambda ska ju ligga på 0,98 till 1,03 om jag mins rätt, så 1,3 är alltså väldans mycket för högt...
och för den som inte vet så är högt lambda värde = mager blandning och lågt lambda värde = fet blandning.

PS: jag vet att avgasläckage ger högt lambda värde, men det vet jag att jag inte har.
av rid54
Med reservation för om jag eventuellt tar en cykeltur här, så är det väl ändå så, att "Lambdavärdet" som mäts vid en avgaskoll är baserat på syrehalten i avgaserna, eller? När de gör detta prov på bilprovningen så sticker de ju bara analysmunstycket i avgsröret och gör ingen inkoppling någon annan stans. OM nu Lambdavärdet är fel, så beror det på vad som kommer ur röret. Kommer fel saker ur röret i den aspekten, så går antagligen motorn magert (tjuvluft eller lågt bränsletryck e.d.) eller så är det en luftläcka i avgassystemet som stör mätningen. Vet inte hur avancerad din ECU är, dvs om du kan koppla in realtidsövervakning, men kan du det bör det ju gå att se vad lambdasonden (främre, styrsonden) ligger på för utsignal. Finns det några fler felkoder, förresten?
av Malish
Nej, det finns inga fler felkoder och jag hade ingen avgasläcka sist jag kollade (samtidigt som jag bankade på katten, dvs efter lampan tändes)
Jag har kollat realtidsvärdena som jag skrev i första inlägget.
och det kan möjligen vara så att främre lambdan jobbar mer än den ska, men det kan ju bero på att ECU´n säger till att "nu säger diagnossonden (bakre lambdan) att det är för mycket syre i avgaserna" medans främre lambdan säger "STOPP!!!! det är det inte alls!!"

Kan tillägga att jag ryckte ur kontakten till LMM och då gick motorn BETYDLIGT sämre, på gränsen till att den dog.
så det är helt klart inget fel på LMM.

och hade det varit fel på främre lambdan tycker iaf jag att jag borde sett det på de andra avgasvärdena också, inte bara Lambda värdet..
Jag hade detta problem med min 855a. Kollade lite med en volvomek. Han sa att det fanns ett pm från volvo ang detta. Det beror på att katten ej blir "urbränd"ordentligt. Mycket korta turer, man drar sällan ur motorn utan "kärringåker". ( kul att höra att man kärringåker). Hursomhelst så ska man åka med bilen, dra ur den ordentligt ett tag, i princip så att varvtals-stoppet går in. Dra den hårt på typ 3:an. Jag frågade hur bra detta var på en gammal motor med 30 tusen+. Det var ingen fara, sa han. Det man kollar först är bara att kamremmen ser bra ut.
Det står även i pm:et att kunden ej bör vara med när man gör ovan nämnda procedur... Jag fick ej tillbaka felkoden efter detta.
av Malish
Okej? det låter ju intressant.
Vet att volvo hade samma lösning på problemet att GDI motorerna som satt i X40 sotade igen.
eftersom jag gjort en nonstop resa på 35 mil så bör ju katten iaf nått ordentlig temperatur, och jag är inte snål på att gasa heller ibland ;)
men, vad tusan.. man kan ju testa.. bara ut och blåsa ur den ordentligt mao? (ny kamrem så ingen fara där då altså)
funkar det så funkar det, funkar det inte så kostade det ju bara lite soppa ;)
av Malish
nollade lampan och körde en sväng igår, efter ca 10 mil så tändes lampan igen.
det sker alltså när katten blir varm.
Eftersom avgasmätningen visade riktigt låga CO och HC värden så tyder ju det på nåt annat än katten.
jag är mer och mer inne på att det är diagnossonden (bakre lambdan) som bråkar.
att jag hade högt lambdavärde kom jag på senare varför, sonden hamnade nog på sniskan när jag justerade den så den kan ha mätt luft som strömmade bakom avgassutsugen och avgasröret. för innan dess så hade jag lambda 1.01 med samma låga CO och HC värden, så kanske inte alls är fel på lambdavärdet ändå.
borde eg göra om testet igen för att se och få det helt rätt.

nån som vet vad det kostar ungefär att lämna in på verkstad och göra en avgasmätning? jag får nämligen åka 5 mil enkel resa för att göra det "gratis".
av Malish
hissade upp och kollade över avgassystemet idag och kände till min förvåning att klämman/skarvröret precis efter bakre lambdasonden inte satt som den skulle.
dvs, det var ganska löst..

kan ett litet läckage där påverka lambdan och ge ett felaktigt värde?
den sitter ju precis efter sonden, max 3cm bakom och lambdan sitter ju iskruvad snett bakåt.
kan ev luft sugas in och krypa bakåt nån cm i avgassystemet och nå lambdasonden?
ska hur som helst köpa en ny klämma och dra dit. så det blir tätt.
av rid54
Det är nog svårt att veta vad som faktiskt händer inuti ett avgasrör, med diverse tryckgradienter och strömningsfenomen mm, mm, men att få det tätt kan väl aldrig vara fel :D
av Malish
Nej, att få det tätt är ju alltid bra inför bes osv..
men känns konstigt att ett läckage EFTER lambdasonden skulle kunna påverka.. fast så är det ju det där med diverse fysikaliska fenomen osv..

Hissade upp bilen. Båda sidorna är lite[…]

Mercedes nya batteriteknik gav elbilen 120 mils r[…]

Hej, Någon som bytt bromsklossar bak sjä[…]

Något har ju uppenbarligen gått fel vi[…]