Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Qurredutt
Qurredutt skrev:
Henke3 skrev:skarva ihop så får du fullt ljus hela tiden.
Tack. Då ska jag testa med det.
Nu har jag testat med att sätta ihop kabelstiften för reostaten mot varandra. I ena stiftet satt det Grå+Röd/Vit kabel. I det andra stiftet satt det Brun/Brun kabel. Jag fick ingen belysning alls i instrumentet då,och jag hade batteriet anslutet när jag testade.Har jag gjort fel tro, man måste kanske skala kablarna och vira ihop dom..Jag hade instrumentpanelen uttagen när jag testade,men inga kablar bortkopplade då. Kan någon tala om hur jag ska göra.
av Henke3
Då har du väl ingen spänning in på matningen till reostaten?
hade du tändning eller p-ljus på när du testade?
av Rådlös
Är det vanliga flatstift på kablarna? Det finns skarvdon som passar till sådana. Du skall inte klippa några kablar och skala etc. etc. Behåll dom flatstift som finns. Det kan ju tänkas att du hittar en ny reostat (om det nu är den som felar?) och då blir det ju enkelt att koppla in när du har flatstiften kvar.

Om det här låter svårt och främmande för dig så rekommenderar jag att du skaffar dig en bok, Hur funkar det, utgiven av Kjell & Co. Där läser du på om ellära och mätövningar. Boken ser ut som om den kostar flera hundra kronor, men den kostar bara 50 kr. Samtidigt köper du dig en multimeter som du lär dig hantera. Detta låter svårt, men så är det inte. Med boken till hjälp kommer du att förstå mycket mer samtidigt som du med din multimeter kan se resultatet av elektroniken.
av Qurredutt
Henke3 skrev:Då har du väl ingen spänning in på matningen till reostaten?
hade du tändning eller p-ljus på när du testade?
Ja jag hade halvljus på.
av Qurredutt
Rådlös skrev:Är det vanliga flatstift på kablarna? Det finns skarvdon som passar till sådana. Du skall inte klippa några kablar och skala etc. etc. Behåll dom flatstift som finns. Det kan ju tänkas att du hittar en ny reostat (om det nu är den som felar?) och då blir det ju enkelt att koppla in när du har flatstiften kvar.

Om det här låter svårt och främmande för dig så rekommenderar jag att du skaffar dig en bok, Hur funkar det, utgiven av Kjell & Co. Där läser du på om ellära och mätövningar. Boken ser ut som om den kostar flera hundra kronor, men den kostar bara 50 kr. Samtidigt köper du dig en multimeter som du lär dig hantera. Detta låter svårt, men så är det inte. Med boken till hjälp kommer du att förstå mycket mer samtidigt som du med din multimeter kan se resultatet av elektroniken.
Då ska jag nog skicka efter boken och köpa mig en multimeter.Så får jag se om jag fixar det sedan. Men det måste ju gå..det gick ju för Sara när hon var 90. :oops:
Problem med värmen på 740

På dessa bilar utan AC är där en v[…]

Värmepaket 940

Rengjorde mattorna i bilen upptäcker det &aum[…]

Avlagringarna är väl sot och olja. M&aum[…]

installera dragkrok

Jag har köpt begagnat på skroten till t[…]