Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av pelle1963
Nexus skrev:Han har ju nyss haft inne schimsat och fyllt systemet :roll:
Jag tycker det låter som det finns en strypning i systemet. Det absolut vanligaste stället är där strypventilen (orificeventilen) sitter. Smuts, rester av förkolnad olja och gummiskräp från slangarna brukar täppa igen filtret i ventilen. Då spelar det liksom ingen roll om systemet är korrekt fyllt och kompressorkopplingen schimsad. Kompressorn suger snabbt ner till frånslagstryck på lågtrycksvakten, trycket stiger och startar kompressorn som gör samma sak igen. Se till att få strypventilen kollad och utbytt. Den kostar 48 kr på t.ex. Mekonomen. Ser ut så här:
http://www.mekonomen.se/bil/reservdelar ... 17a55703sv
Hoppas att det är detta fel - då är det lätt fixat. :-)-)
Användarvisningsbild
av Nexus
Har samma fenomen på min bil. Ac trycktestad, kompressor schimsad kyler som den ska men ändå går kompressorn på i tid och otid. På tomgång går den igång längre perioder men ligger man kör gå det av på var 5 sec. Spelar ingen större roll om man ställer tempen på max kyla eller 22 grader.Om det är 15 grader ute eller 30 grader. Den betedde sig inte så för ett par år sedan utan har blivit värre med tiden därav jag lämnade in förr förra året så de fick kontrollera. Kör tills det rasar fick jag till svar du har ju 1 års garanti på jobbet.. :-(O)
Kompressorn kommer ju behöva schmsas om snart igen eller dö om den ska gå av på hela tiden :|
Användarvisningsbild
av taxi
Jag har också detta fenomen, någotsånär iaf. Men jag har ju också haft en liten brand i motorrummet..
Har också kollat hos verkstad, allt funkar perfekt enligt dom.
Utöver lite korta intervall har jag också en tydlig"bang" ibland vid kompressorns första påslag för dagen. Har fått förklarat för mig här att det kan ha att göra med just den där orifice-ventilen.
Men AC funkar fortfarande sjukt bra, bättre än på många nyare bilar jag kört så det får gå tills något rasar.

Hej! Min 740 låter lite mysko när den &[…]

D4 VEA dricker olja

Bilen går bra. Dessvärre har vänst[…]

Hej! Min 740 låter lite mysko när den &[…]

Injektorer

Carbclean är riktigt arga saker, löser u[…]