Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av V40sport
adrian_vg skrev:Funderar på om det är en huvudströmbrytare till dragkrokselen. Tips och idéer nån?
Ahh...
Dragkroksel har ställt till mycket genom bilhistorien. Kör du mycket med vagn? Är det kanske mycket "mörj" i kontaktstycket? Man kan råka ut för besynnerliga fenomen när det kopplas in externa strömförbrukare, eller när uttaget sällan utnyttjas och smuts och fukt får elen att leva sitt eget liv. Tänk på det nästa gång du ligger efter nån som drar ett hyrsläp. Det blinkar och bromsar lite som det vill... Dessutom kan man få bakströmmar som knäcker befintlig belysning.

Har du dessutom en dold strömställare (måste ju nästan vara till draget, om du inte har t ex. ett eluttag av cigarettändartyp) så har du ju ännu en felkälla.

Bara på't igen.
Låt frun peta på knappen, så har ju i alla fall du inget att oroa dig för.

Bild
Användarvisningsbild
av adrian_vg
V40sport skrev:Ahh...
Dragkroksel har ställt till mycket genom bilhistorien. Kör du mycket med vagn? Är det kanske mycket "mörj" i kontaktstycket? Man kan råka ut för besynnerliga fenomen när det kopplas in externa strömförbrukare, eller när uttaget sällan utnyttjas och smuts och fukt får elen att leva sitt eget liv. Tänk på det nästa gång du ligger efter nån som drar ett hyrsläp. Det blinkar och bromsar lite som det vill... Dessutom kan man få bakströmmar som knäcker befintlig belysning.
Inte alls mycket, kanske nån gång vartannat, vart tredje år. Jag skaffade dragkroken primärt för att montera på en cykelhållare och frigöra taket för en takbox.

V40sport skrev:Har du dessutom en dold strömställare (måste ju nästan vara till draget, om du inte har t ex. ett eluttag av cigarettändartyp) så har du ju ännu en felkälla.
Inga andra uttag som jag känner till, eller har sett, i bagaget.
V40sport skrev:Bara på't igen.

Bild
BZZAAAAP! :-O)
Lär ju bli ett jala liv sen... :roll:

Om jag ska kolla att det finns el i dragkontakten före och efter knapptryckning, vilka poler kan man mäta mellan?
Användarvisningsbild
av vetten
Kan du inte följa sladdarna från kontakten och se vart dom går? Går någon till draget så är det ju bara att kolla till vilket stift den går.
Användarvisningsbild
av adrian_vg
Inte utan att riva ner hela klädseln och åtminstone halva bagageutrymmet.
Sladden på strömbrytaren gör bara en loop upp till lampluckan för åtkomlighetens skull. Kan bara gissa var den kommer i från, och vart den går.
Användarvisningsbild
av GT-mannen
Något man bör tänka på när man monterar LED-lampor bak på S/V40 är att det är bara bromsljuset (och blinkers för att inte blinkfrekvensen ska öka) som behöver motstånd och det är absolut nödvändigt för utan motstånd stängs DSA av helt samt att varningslampan för trasig glödlampa börjar lysa. Har själv råkat ut för det och innan jag kom på det var det många hårstrån som rök. :lol: I dagsläget har jag bara glödlampor i blinkers bak och bromsljus men planerar att byta dessa under semestern.

/Håkan
Användarvisningsbild
av adrian_vg
V40sport skrev:Bara på't igen.
Kom på vad knappen var till för - att stänga på och av backvarnarpiparen. :roll:

Hittar inget nytt. Någon som har o vill s&au[…]

köpa en Volvo S / V60

Ok, tack.

Någon som kört med 235/45-18 med et45[…]

Volvo 240 usa front

Är det en original USA front är det v&au[…]