NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Gourmand
opA skrev:Jag fick detta bekymmer på min V50 förra sommaren och vad kostade de ?

Ingenting ! :) Volvo betalade detta då detta är ett vanligt problem på V50.. så kallad "Good will" fick jag så varken arbete eller material behövde jag betala ! Har inte hört någon som fått betala för detta problem då de är standardfel.
Det är inget fel, för att kondensorn börjar läcka !
Det sker på alla bilar utan undantag, förr eller senare. Enda skillnaden är att på en del bilar sitter kondensorn något mer skyddad för saltslask o.d. än på andra. Att kalla en läckande kondensor för standardfel är ungefär samma sak som att hävda att slitna bromsbelägg skulle vara ett standardfel, när det i själva verket handlar om just slitage och byte av slitdelar, något som man måste betrakta som sedvanligt underhåll, ej en felaktighet.
Användarvisningsbild
av opA
Gourmand skrev:Det är inget fel, för att kondensorn börjar läcka !
Det sker på alla bilar utan undantag, förr eller senare. Enda skillnaden är att på en del bilar sitter kondensorn något mer skyddad för saltslask o.d. än på andra. Att kalla en läckande kondensor för standardfel är ungefär samma sak som att hävda att slitna bromsbelägg skulle vara ett standardfel, när det i själva verket handlar om just slitage och byte av slitdelar, något som man måste betrakta som sedvanligt underhåll, ej en felaktighet.
Inte jag som kallar de standardfel.. va Volvo som förklarade det för de för min PST och på så sätt kostade de inte någonting. :)
av Gourmand
Det är bara att gratulera till generositeten från verkstaden. Lite kan det väl beror på bilens ålder. Köper man en ny bil och kylmedel läcker ut redan efter t.ex. tre år, så skulle även jag protestera - högljutt.
av LasseRe
Fick AC:n fixad idag. Det var kondensorn som hade läckt. Gav ingen kalluft längre. Det gick på maskinskadeförsäkringen (Volvia) men självrisken var på 7500:- eftersom bilen gått över 12000 mil och är nästan sex år. Teknikern på Bilia sa att utan maskinskadeförsäkringen hade jobbet gått på 10-12000.
VOC Service

Troligen back up batteri byte och en uppdatering a[…]

V90 D5 CC - skillnad på motor MY?

Det man bör veta är att D5orna hos SPA h[…]

Recharge frågor

Nej, den ger 350.

skyltbelysning brunnit

Hade också problem med att mina glödlam[…]