- ons 25 dec 2013, 23:13
Nej den teorin håller inte. Den hängde på min bil redan när jag hämtade ut den..
Moderator: Moderatorer
GustavE skrev:En anledning till att så många bakrutetorkare hänger på V70 2008-14 kanske är att den gått oavsiktligt när den varit fastfrusen. Det har hänt mig flera gånger, som tur är nu när det är plusgrader, att jag glömt stänga av framtorkarna, så lägger jag i backen så går torkaren i bak. Mycket irriterande! Bakrutan är ju alltid superskitig, så bakrutan kan bli repad. På min förra bil en VW Passat var bakrutan helt repad efter att tidigare ägare kört med torkaren i smutsen.Jag har fått "autostart av bakrutetorkarn vid ilägg av backen" avprogrammerad på Volvo, men håller med dig det borde finnas möjlighet i menyerna att välja själv.
Det där är en typisk grej som Volvo gott kunde haft avstängningsbart i menyerna i extraskärmen på instrumentbrädan. En annan grej som också verkligen borde finnas möjlighet att stänga av permanent i menyerna är det förbannade start stopp. Fruktansvärt snopet när man kommer fram till en korsning utan växel i så stannar bilfan bara för man glömt trycka på den lilla knappen efter start :)
GustavE skrev: Fruktansvärt snopet när man kommer fram till en korsning utan växel i så stannar bilfan bara för man glömt trycka på den lilla knappen efter start :)Hur gör du för att komma fram till korsningen utan växel?
polestar skrev:Jag har fått "autostart av bakrutetorkarn vid ilägg av backen" avprogrammerad på Volvo, men håller med dig det borde finnas möjlighet i menyerna att välja själv.Så dom kan göra det, va bra :). Får man säga till om i samband med service sen.
Momentum skrev:Hur gör du för att komma fram till korsningen utan växel?Rullar utan växel i. Om jag till exempel ligger på 5an och närmar mig in korsning håller jag inte på och motorbromsar mig ner genom 4-3-2-1. Jag kan även vänta med att lägga i växeln när jag står vid stopptecknet om det är många bilar som ska passera, för att slippa fresta på urtrampningslagret så pass. Vet inte hur andra gör, men tror mitt sätt skonar både bilen, bränsleförbrukningen och mig själv. En körskola skulle väl skrika rakt ut, en sån har jag dock aldrig gått i :)
GustavE skrev: Rullar utan växel i. Om jag till exempel ligger på 5an och närmar mig in korsning håller jag inte på och motorbromsar mig ner genom 4-3-2-1. Jag kan även vänta med att lägga i växeln när jag står vid stopptecknet om det är många bilar som ska passera, för att slippa fresta på urtrampningslagret så pass. Vet inte hur andra gör, men tror mitt sätt skonar både bilen, bränsleförbrukningen och mig själv. En körskola skulle väl skrika rakt ut, en sån har jag dock aldrig gått i :)Om bränsleförbrukningen är av intresse så ska man dels inte rulla utan växel, samt att start/stopp också bidrar att ta ner bränsleförbrukningen då man "väntar"
Momentum skrev:Om bränsleförbrukningen är av intresse så ska man dels inte rulla utan växel, samt att start/stopp också bidrar att ta ner bränsleförbrukningen då man "väntar"Jag värderar det mindre slitaget på bilen och smidigheten för mig själv högre än den eventuella besparingen att motorbromsa sig ner genom växlarna med allt kopplande och ryckande i spaken som det innebär.
GustavE skrev:
Sen måste det finnas en gräns när det drar mer soppa att motorn måste startas än vad som sparats när den varit avstängd. Om man till exempel kommer rullande mot en korsning med stopplikt och så kommer det ingen korsande trafik. Då måste det vara mindre gynnsamt både för slitage och ur förbrukningssynpunkt att stänga av motorn i säg 3 sekunder.
Ontopik för denna tråd:
Idag skulle jag backa och glömde bort att regnsensorknappen var intryckt. Hann som tur var stänga av regnsensorn innan bakrutetorkaren hann gå. Går bakrutetorkaren bara samtidigt som regnsensorn tycker att framtorkarna ska gå tro?
PV-n är trångt...monterade en overdrive[…]
Jag provsatt också Mazdan, 180cm lång […]