Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av polestar
GustavE skrev:En anledning till att så många bakrutetorkare hänger på V70 2008-14 kanske är att den gått oavsiktligt när den varit fastfrusen. Det har hänt mig flera gånger, som tur är nu när det är plusgrader, att jag glömt stänga av framtorkarna, så lägger jag i backen så går torkaren i bak. Mycket irriterande! Bakrutan är ju alltid superskitig, så bakrutan kan bli repad. På min förra bil en VW Passat var bakrutan helt repad efter att tidigare ägare kört med torkaren i smutsen.

Det där är en typisk grej som Volvo gott kunde haft avstängningsbart i menyerna i extraskärmen på instrumentbrädan. En annan grej som också verkligen borde finnas möjlighet att stänga av permanent i menyerna är det förbannade start stopp. Fruktansvärt snopet när man kommer fram till en korsning utan växel i så stannar bilfan bara för man glömt trycka på den lilla knappen efter start :)
Jag har fått "autostart av bakrutetorkarn vid ilägg av backen" avprogrammerad på Volvo, men håller med dig det borde finnas möjlighet i menyerna att välja själv.
av Elmeholt
Ja, skulle oxå gärna se att de fanns i menyerna. Har en MY14 och hittar inget i menyerna.
Ska se om volvo kan avprogrammera i vida.
Användarvisningsbild
av Momentum
GustavE skrev: Fruktansvärt snopet när man kommer fram till en korsning utan växel i så stannar bilfan bara för man glömt trycka på den lilla knappen efter start :)
Hur gör du för att komma fram till korsningen utan växel?
Användarvisningsbild
av GustavE
polestar skrev:Jag har fått "autostart av bakrutetorkarn vid ilägg av backen" avprogrammerad på Volvo, men håller med dig det borde finnas möjlighet i menyerna att välja själv.
Så dom kan göra det, va bra :). Får man säga till om i samband med service sen.
Momentum skrev:Hur gör du för att komma fram till korsningen utan växel?
Rullar utan växel i. Om jag till exempel ligger på 5an och närmar mig in korsning håller jag inte på och motorbromsar mig ner genom 4-3-2-1. Jag kan även vänta med att lägga i växeln när jag står vid stopptecknet om det är många bilar som ska passera, för att slippa fresta på urtrampningslagret så pass. Vet inte hur andra gör, men tror mitt sätt skonar både bilen, bränsleförbrukningen och mig själv. En körskola skulle väl skrika rakt ut, en sån har jag dock aldrig gått i :)
av mattish
S/S ska inte gå att stänga av permanent. Då får du ju klassa om bilens utsläpp och du får betala mer i skatt.. Använd systemet istället för att hålla på och greja med det. Fungerar utmärkt. Kör du dessutom manuell så kan du på ett enkelt sätt välja aktivt om du vill att motorn ska stanna. En automatare stannar oavsett du vill eller ej.
Användarvisningsbild
av bem
Jag tycker S/S (Start/Stop) fungerar bra. Jag var skeptisk i början och provade lite då och då för att försäkra mig att bilen verkligen startade när den varit stoppad med S/S. Hittills har det alltid fungerat. Sen är det en annan sak att jag vanligtvis (av gammal vana) inte lägger i friläge vid rödljus och så utan brukar bara trampa ner kopplingen och ha 1:as växel ilagd. Men ibland tänker jag på att jag ju har S/S och håller bilen med fotbromsen, lägger ur växeln och släpper upp kopplingen - då stoppar motorn. Grönt ljus och ner med kopplingen (eller ger lite gas) och motorn startar av sig själv, i med 1:an och iväg.
Den dagen den sorgen inte motorn startar när S/S varit i funktion. Men hittills har jag inte haft anledning att tvivla på att den alltid fungerar.
Jag har ju manuell låda så tycker det är smidigt att välja om man vill eller inte vill S/S skall användas. Knappen man kan inaktivera/aktivera S/S med tillfälligt vid varje körning har jag ännu inte brytt mig om. Men bra att knappen finns. Huruvida det borde finnas en permanent avstängningsmöjlighet av S/S har väl med klassningen att göra som nämndes så det tror jag knappast kommer.
Sen finns det ett antal situationer när bilen inte autostoppar - ca 13 för manuell låda och 17 för automatlåda.
Och några situationer där automastart sker från stoppad motor dvs även om föraren inte tryckt ner kopplingspedalen (manuell låda) eller tar foten från bromspedalen (automatisk låda) - 6 situationer för manuell och 9 för automat.

/Bo
Användarvisningsbild
av Momentum
GustavE skrev: Rullar utan växel i. Om jag till exempel ligger på 5an och närmar mig in korsning håller jag inte på och motorbromsar mig ner genom 4-3-2-1. Jag kan även vänta med att lägga i växeln när jag står vid stopptecknet om det är många bilar som ska passera, för att slippa fresta på urtrampningslagret så pass. Vet inte hur andra gör, men tror mitt sätt skonar både bilen, bränsleförbrukningen och mig själv. En körskola skulle väl skrika rakt ut, en sån har jag dock aldrig gått i :)
Om bränsleförbrukningen är av intresse så ska man dels inte rulla utan växel, samt att start/stopp också bidrar att ta ner bränsleförbrukningen då man "väntar"
Användarvisningsbild
av GustavE
Momentum skrev:Om bränsleförbrukningen är av intresse så ska man dels inte rulla utan växel, samt att start/stopp också bidrar att ta ner bränsleförbrukningen då man "väntar"
Jag värderar det mindre slitaget på bilen och smidigheten för mig själv högre än den eventuella besparingen att motorbromsa sig ner genom växlarna med allt kopplande och ryckande i spaken som det innebär.

Sen måste det finnas en gräns när det drar mer soppa att motorn måste startas än vad som sparats när den varit avstängd. Om man till exempel kommer rullande mot en korsning med stopplikt och så kommer det ingen korsande trafik. Då måste det vara mindre gynnsamt både för slitage och ur förbrukningssynpunkt att stänga av motorn i säg 3 sekunder.

Ontopik för denna tråd:
Idag skulle jag backa och glömde bort att regnsensorknappen var intryckt. Hann som tur var stänga av regnsensorn innan bakrutetorkaren hann gå. Går bakrutetorkaren bara samtidigt som regnsensorn tycker att framtorkarna ska gå tro?
av mattish
GustavE skrev:

Sen måste det finnas en gräns när det drar mer soppa att motorn måste startas än vad som sparats när den varit avstängd. Om man till exempel kommer rullande mot en korsning med stopplikt och så kommer det ingen korsande trafik. Då måste det vara mindre gynnsamt både för slitage och ur förbrukningssynpunkt att stänga av motorn i säg 3 sekunder.

Ontopik för denna tråd:
Idag skulle jag backa och glömde bort att regnsensorknappen var intryckt. Hann som tur var stänga av regnsensorn innan bakrutetorkaren hann gå. Går bakrutetorkaren bara samtidigt som regnsensorn tycker att framtorkarna ska gå tro?

Första stycket: Men då släpper du väl ändå inte kopplingen utan växel i om det inte finns någon trafik i korsningen?

Andra: Det är vad jag upptäckt. Går torkarna fram så går torkaren bak med backen i. Detta går programmera bort. Men det är väl inte hela världen om den går? ;) :P

Jag hämtade nyligen ut min bil (-17 Volvo V60[…]

B230E får ingen bränsle

Har du kollat på gummibälgen? Om dä[…]

Klart det blir bra! :-) Värre borde vara de […]

@fjohan82 , Det finns ju andra bilar än V[…]