Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av jeckemecke
Nu har jag pratat med en verkstad. De trodde att det lät som hallgivaren, men att det var svårt att veta tills man bytt den.

Han tipsade om att varvmätaren vibrerar när startmotorn går igång när allt är som det ska, och att den är helt stilla när den inte får någon tändning.

Igår var jag ute och körde, och mycket riktigt så dog den efter ett tag. Varvmätaren stod helt still när jag vred på tändningen. Den här gången hade jag dock med en tändningslampa som jag mätte med.

Det kom ingen ström mellan tändspolen och fördelaren! Kan detta betyda att det är fel på tändspolen? Eller är det hallgivaren i alla fall?
av jeckemecke
Beställde en hallgivare från klracing.se som jag fick hem idag, men jag blev lite besviken. Kartongen som hallgivaren låg i var helt ihoptryckt, och påsen som hallgivaren låg i var öppnad. Inte så kul när man beställer bilelektronik.

Ska byta på måndag hade jag tänkt, sen blir det att provköra så ska jag återkomma om det hjälpt.
av jeckemecke
Nu har jag kört över hundra mil, och bilen har inte dött en enda gång. Det var alltså hallgivaren som var felet! :)

Själva bytet gjordes på verkstad för 400kr, ett bra pris tycker jag. Rejmes ville ha över tusenlappen för arbetet.
Elpriset

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/K8MWJE/regeri[…]

Äntligen fått tillbaka min bil, inte f&[…]

Lås bilen med nyckeln då åsidos&[…]

Törs jag gissa att den hamnar i ett prisl&aum[…]