Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av sweeken
mitza skrev:Om en sladd till tomgångsmotorn har gått av så är det med stor sannolikhet detta. Hände samma sak för mig förra veckan, isoleringen till en av sladdarna hade lossnat så den kortslöt mot insuget. säkring 13 i kupén är det som den är kopplad på. Sladdarna kommer upp bredvid bränslepumpen, varav en sitter på en tempgivare under insuget, och två stycken ska gå upp till förgasaren, en blå och en grön/gul, Den gröngula är kopplad på tomgångsmotorn, och den andra är kopplad i ett kontaktstycke som delar på sig. (om jag inte missminner mig helt). Det här är på en 740 -85 med b230a och pierburgförgasare (gult lock)

mvh
Bild
Är det den klumpen du menar .det går ju en sladd till den och en ut ur den kontakten .som går ingen stans

Dem har är en bit ner

Bild
Användarvisningsbild
av Tungviktarn
När du vrider till tändningsläge ska tydligt klick höras från både solenoidventilen samt varmstartsventil.
Solenoidventilen är den framför förgasaren och varmstartsventilen sitter baktill på förgasaren.
Om inte kontrollera spänning fram gemensam + på båda samt kontrollera motorjord.
Användarvisningsbild
av Tungviktarn
Och en sak till tomgångsmotor finns inte på en b230a(!)
Solenoidventilen stryper viss del av flödet för att minimera risken för glödtändning vid avstängning
av mitza
Nu sitter inte mina sladdar där de ska för jag håller på att meka lite, men sladdarna som du har bild på, om de går tillsammans med en sladd som sitter på en tempgivare under insuget så är det rätt sladdar, däremot så verkar det ju inte som dina har varit kopplade på ett tag? i såfall så vet jag inte vad det är som har orsakat dina problem..

Bild
Tungviktarn skrev:Och en sak till tomgångsmotor finns inte på en b230a(!)
Solenoidventilen stryper viss del av flödet för att minimera risken för glödtändning vid avstängning
Det har du säkert helt rätt i. Jag har ingen större koll på vad den gör och vad det är, jag antog namnet bara för att tomgången inte fanns när den inte var inkopplad :D

mvh
av sweeken
mitza skrev:Nu sitter inte mina sladdar där de ska för jag håller på att meka lite, men sladdarna som du har bild på, om de går tillsammans med en sladd som sitter på en tempgivare under insuget så är det rätt sladdar, däremot så verkar det ju inte som dina har varit kopplade på ett tag? i såfall så vet jag inte vad det är som har orsakat dina problem..

Bild
Tungviktarn skrev:Och en sak till tomgångsmotor finns inte på en b230a(!)
Det har du säkert helt rätt i. Jag har ingen större koll på vad den gör och vad det är, jag antog namnet bara för att tomgången inte fanns när den inte var inkopplad :D

mvh
Ok tack ska koppla så där senare och se om tomgången är tillbaka
av mitza
Det är en bra fråga! då har jag tyvärr ingen aning, hoppas någon högre vetande har svaret på den..
av sweeken
mitza skrev:Det är en bra fråga! då har jag tyvärr ingen aning, hoppas någon högre vetande har svaret på den..
Fast kopplade in den som finns och nu startar den mycket lättare i -11 än i plus 3 förr
av sweeken
mitza skrev:Vad bra då! fungerar tomgången bra efter det också?
Vet inte har inte varmkört så man kan stå på tomgång utan choke, bara test startat
Nya skärmarna

Förlåt!!!! Jag var så inne i t&au[…]

Då du bytte på en Volvo-verkstad s&ari[…]

Hur håller ni era skivor rena på lad[…]

Elpriset

243 av 1731 är ju ganska stor del änd&a[…]