Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av tuxedo
Hej.

Du kan testa tändmodulen och styrkortet rel. enkelt.
Gör så här.

Jag utgår nu från att du har tändspole av den vanliga ölburksmodellen.
Koppla en testlampa (syns tydligast) eller en multimeter inställd på DC-området mellan tändspolens uttag märkt 1/- och jord, dom ordinarie kablarna ska sitta kvar

Gör ett startförsök samtidigt som du studerar testlampan/multimetern, om testlampan då blinkar eller multimetern pendlar mellan ca 0 Volt och c:a 10 Volt så visar det att tändmodulen och styrkortet arbetar korrekt.

Om inget utslag på testlampan/multimetern: Kolla först signalen från styrkortet genom att dra tillbaka gummidamasken på tändmodulens kontaktstycke så att du kommer åt ledarna, nu ska du mäta på den ledaren som också har en skärmstrumpa och det är nog nr 5 grå, mät mellan denna och jord .
Det är signalledaren mellan tändstyrkortet och tändmodulen.

Gör om startförsöket, om multimetern pendlar mellan 0 Volt och ca 2 Volt så är troligen tändstyrkortet OK, byt då tändmodulen.

Om du vill testa tändspolen också så kan du ohmmäta tändsspolen ,ta ur alla kablarna till tändspolen men se till att du ej blandar ihop kablarna som går till ansl. 1 respt. 15 på spolen. Det bör vara c:a 1.5 ohm på primärlindningen mellan kontakt 1/- och 15/+.
och c:a 10000-12ooo ohm på sekundärlindningen mellan kontakt 1 och högspänningsuttaget.
Tändmodulen brukar sitta på vänster innerskärm bakom luftrenaren.

OBS Om du byter tändmodulen ska det ska vara kylpasta mellan tändmodulen och plåten den sitter på annars så blir den överhettad.

//tuxedo

Hej min volvo 945 1991 b230f har börjat gasa […]

Visa din semesterbil(d)

Triumfbågens mega rondell minns jag fr&ar[…]

Tack för tipsen, tror att jag satsar på[…]