Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av semmelman
Jag funderade på men om motorns arbetstemperatur är XX grader i vanliga fall och sen så kör man i tjugo minus och med fartvind påverkar den motorns inre temperatur någonting alls så den måste kompensera med extrabränsle el nåt för att bara komma upp i temperatur? Jag gissar det här är helt fel tänkt för motorn har ju väldigt lätt att komma upp i för hög temperatur därför kylsystemet s a s och därför det enda som händer är att kylaren behöver bara jobba mindre... ung, ni fattar hur jag tänkte men det är väl fel tänkt eller hur? Lite det Rådlös var inne på iofs...
Användarvisningsbild
av joel80
I väldigt låg temperatur kan det vara svårt att komma upp i arbetstemperatur när man kör landsväg/motorväg. Yrkesförare med lastbilar (och kanske även personbilar?) som jobbar i extrema klimat brukar bunta fast en pappskiva eller liknande vid grillen för att inte motorn ska frysa för mycket när det är extremkallt.
av matzen10
Ja, det låter rimligt eftersom bränslet ska värmas upp och tända till. Ju kallare (större avkylningseffekt) = det behövs mer energi för att tända till.

Det här är nog ett inlägg för Camel som säkert kan vidimera genom fakta och pedagogiskt språk.
av S.t.r.a.n.D
Motortempen är väl samma oavsett temperatur utomhus (förutsatt att bilen är frisk) däremot är ju bränslet och luft som skickas in kallare.

De där med pappskiva i grillen är väl mest äldre dieslar som behöver? En gammal bensinare (ex. min 745a) har jag KALLstartat i -26 för nån vecka sen och nått varv runt kvarteret så är den ju varm och det sprutar varmluft i kupén.
Nyare dieselar har jag inte heller märkt några problem med. V70in jag har nu har då inte haft några problem denna vintern (kört i ca -25 som kallast). Förra bilen (BMW 330d -03) körde jag till Arvidsjaur i -42 utan problem, motortempen normal och varmt o gött i kupén. Och kyleffekten i -42 och 100km/h lär vara rätt hög.
Användarvisningsbild
av joel80
S.t.r.a.n.D skrev: Nyare dieselar har jag inte heller märkt några problem med. V70in jag har nu har då inte haft några problem denna vintern (kört i ca -25 som kallast). Förra bilen (BMW 330d -03) körde jag till Arvidsjaur i -42 utan problem, motortempen normal och varmt o gött i kupén. Och kyleffekten i -42 och 100km/h lär vara rätt hög.
Om du själv inte stängt av det brukar de flesta nya dieslar ha extravärmare som automatiskt går igång för att hålla uppe tempen och hjälpa till med värmen i kupén. Jag har stängt av den då jag tror att den har en förmåga att gå igång då den egentligen inte behövs och därmed öka förbrukningen. Jag behöver inte ha 24 grader varmt inne i bilen under vintern.. och upplever att det blivit varmt nog rätt fort utan extravärme.

Om du kört i -42 och inte känt någon skillnad skulle jag gissa att extravärmaren gått igång.

I min nya Volvo ser man inte motortempen om man inte kör med torque eller något annat övervakningssystem, så jag går lite på hur känslan varit. Folk får rätta mig om jag har fel. :)
av svenne61
S.t.r.a.n.D skrev: Och kyleffekten i -42 och 100km/h lär vara rätt hög.
Det blir väl ingen kyleffekt när man kör. Kyleffekten gäller väl bara hur människan
upplever vinden. Annars skulle utetemp i bilen visa fel temp när man kör om det
påverkades av kyleffekten.
av semmelman
svenne61 skrev:
S.t.r.a.n.D skrev: Och kyleffekten i -42 och 100km/h lär vara rätt hög.
Det blir väl ingen kyleffekt när man kör. Kyleffekten gäller väl bara hur människan
upplever vinden. Annars skulle utetemp i bilen visa fel temp när man kör om det
påverkades av kyleffekten.
Det där har jag funderat på och kommit på att jag inte kunde lösa, men jag antar att kyleffekten ökar med vindhastighet även för saker utan hud, tänkte på gamla luftkylda Porschar och motorcyklar, men jag vet inte, och fattar inte hur biltermometern i så fall kompenserar, dock är väl den monterad lite vindskyddat men ändå...
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Sen är det ju så att det sitter termostater på bilar av en anledning. Går den för kall reglerar denna så det blir mindre flöde, går den för varm öppnar den och sätter igång fläkten.

Kalluft ska heller inte ha någon inverkan, mer än possetivt.
Bränslet därimot kan ju bete sig lite olika beroende på temperatur. Men anledningen till den högre förbrukningen är som redan nämnts att rullmotståndet är betydligt högre, lager går trögre osv.
ljudet av ett dött batteri?

Idag när jag skulle starta på knappen k[…]

Nolla motor V70 D3

Att lyfta toppen behövs inte tror jag. Det fi[…]

Problem med airbagen V70 .01

Har följt kabeln och just innan den gå[…]

Bensinpump till B27A 1978?

Det ser ut som om det är någon sammanbl[…]