Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Fick indikationer från en bilmekaniker att vevaxelgivaren kan vara problemet, att den vid temperaturer ger felaktig signal.
Har nu installerat en ny vevaxelgivare men problemet kvarstår. Det är inte den som är orsaken.

Vad göra nu, kan kamaxelgivare var problemet?

Vad som förbryllar är att när jag får startproblemet, så drar jag ut bränslepumpsrelät (det gamla (det nya går inte alls)), tittar på det, blåser lite på det och sedan sätter tillbaka det. Och då, 7 gånger av 10 så startar bilen och går.

Har någon en susning vad det kan vara?
Hjälp!
Skärgårdsnisse skrev: Idag, 11:15 ..Vad som förbryllar är att när jag får startproblemet, så drar jag ut bränslepumpsrelät (det gamla (det nya går inte alls)), tittar på det, blåser lite på det och sedan sätter tillbaka det. Och då, 7 gånger av 10 så startar bilen och går.
Det låter ju som det faktiskt är fel på ditt gamla relä. En dålig lödning kanske, då kan det räcka med att röra lite eller knacka på det så kan det fungera en stund.
Och det nya måste ju vara fel sort eller trasigt eftersom det inte funkar alls.

Går det inte att pilla isär det gamla reläet och inspektera lödningarna? Gissar att kåpan sitter ihopsnäppt med plasthullingar som man får lyfta på..
Kolla också i reläsockeln (i bilen alltså) att inte någon av hylsorna har tappat spänsten och gör dålig kontakt mot reläet. Skulle kunna förklara varför det nya reläet inte funkar alls om det råkar ha aningen tunnare anslutningsbleck.

Kört 18 000 mil, snart 12 000 mil sedan jag k[…]

Testa att köra en runda

Xc60 Polestar MY2023 saknar BLIS

Vet att på äldre plattform kunde man ef[…]

Eftermontera backkamera S60

Tog på mig att undersöka grannens S60[…]