Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1613103
Fick indikationer från en bilmekaniker att vevaxelgivaren kan vara problemet, att den vid temperaturer ger felaktig signal.
Har nu installerat en ny vevaxelgivare men problemet kvarstår. Det är inte den som är orsaken.

Vad göra nu, kan kamaxelgivare var problemet?

Vad som förbryllar är att när jag får startproblemet, så drar jag ut bränslepumpsrelät (det gamla (det nya går inte alls)), tittar på det, blåser lite på det och sedan sätter tillbaka det. Och då, 7 gånger av 10 så startar bilen och går.

Har någon en susning vad det kan vara?
Hjälp!
#1613111
Skärgårdsnisse skrev: fre 11 jul 2025, 11:15 ..Vad som förbryllar är att när jag får startproblemet, så drar jag ut bränslepumpsrelät (det gamla (det nya går inte alls)), tittar på det, blåser lite på det och sedan sätter tillbaka det. Och då, 7 gånger av 10 så startar bilen och går.
Det låter ju som det faktiskt är fel på ditt gamla relä. En dålig lödning kanske, då kan det räcka med att röra lite eller knacka på det så kan det fungera en stund.
Och det nya måste ju vara fel sort eller trasigt eftersom det inte funkar alls.

Går det inte att pilla isär det gamla reläet och inspektera lödningarna? Gissar att kåpan sitter ihopsnäppt med plasthullingar som man får lyfta på..
Kolla också i reläsockeln (i bilen alltså) att inte någon av hylsorna har tappat spänsten och gör dålig kontakt mot reläet. Skulle kunna förklara varför det nya reläet inte funkar alls om det råkar ha aningen tunnare anslutningsbleck.
#1614320
Hej. Har för mig att det finns två olika bränslepumpsrelän till 850. Det är inte enbart ett simpelt relå utan innehåller en hel del elektronik. Vet inte resultatet om man skiftar mellan de olika typerna av relän men upptäckte det här när mitt relä gick sönder för något år sedan och jag var och plockade ett på skroten ifrån en 850. Det var Volvo original men en annan modell. Fick åka tillbaka och hitta ett som hade samma beteckningar.
#1614572
Svar till "LuffarKalle": De fyra nya reläer jag har provat med har haft samma artikelnummer, färg, nummer som Volvo originalet, så det är nog rätt relä. De vill bara inte fungera, allihopa!?

Svar till "Erik Å.": Jag har öppnat reläet och tittat på det med förstoringsglas, men kan inte se att det är något fel med vare sig lödningarna eller komponenterna i det.

Numera har bilen allt som oftare även stannat under färd. Det går som vanligt inte att starta den sen. Jag plockar då loss reläet (det gamla originalet) öppnar det, blåser lite på det, sätter ihop det, monterar det och provstartar. Fungerar då oftast, ibland behöver jag "öppna" det två gånger och blåsa lite, innan bilen startar igen!!!

Men jag undrar om det är reläet eller kan det vara något "annat" som "kyls av" i motorrummet medans jag står och blåser på reläet?

Man undrar. Jag närmar mig desperation, kan ju inte i längden ha dessa motorstopp under färd i längden.

Hjälp tack!
#1614575
Har du kollat att hylsorna i reläsockeln (i elcentralen alltså) har bra spänst? Går kanske att trycka ner nåt som liknar kontaktstiften på reläet och kolla att hylsorna greppar bra..
Flödar förgasare

Sker bara det i bland är det flottörvent[…]

Tror inte vi behöver en tråd om vad ba[…]

Ny Kartuppdatering

Då bör du ju ha passerat sådana g[…]

Falsklarm av insekt?

Visst. Har haft problem med att flugor/fjäril[…]