Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av xerys2012
Vi kan väl sammanfatta det hela med att du åker o testar båda bilarna. Tror iofs inte det kommer vara som dag o natt rent komfortmässigt på 30 minuters körning... Är du 50+, ta en vanlig, är du under 50, ta en R-design :-)-)

O tar du R_design så tar du självklart helskinn. Du kommer bli less på R-designstolarna med vita delar då jeans o annat skit färgar av sig. Hade det på min C30 o den putsades en gång i månaden då sätes blev missfärgat konstant. Hämtar ut min i morrn från Ditec, kan lägga upp lite bilder så ska du se att den är vassare än en "vanlig"..
av grålle1
Skulle nog inte vilja blanda in åldern i valet av R eller inte (under 50 och valde vanlig).... men hur du använder du den...

R är roligare att köra på kurviga fina släta vägar det är nog ingen tvivel om det, men den största skillnaden sitter nog ändå i hjulen... Jag har 18" på min "vanliga icke-R" (ett utseendemässigt måste enligt mig 8) ) och skillnaden mot en V60 med 16" är mångfaldigt större än skillnaden mellan en R och en icke-R båda skodda med 18".

Men återigen, prova och avgör själv.... det är ju så individuellt. Jag älskar väghållningen i min, tycker den är underbar, men när vägen är dålig skulle jag hellre ha suttit i en V70 med 16"...... i andra ändan på skalan, med bra släta vägar har jag däremot aldrig saknat sportigare sättning än den som orginal "sportchassit" ger.
Användarvisningsbild
av Guligan
Xeonn skrev:
Guligan skrev:Bilen blir klart stötigare med 18-tumsfälgar. Men visst blir det mer strykjärn av bilen. Du bör provköra och bilda en uppfattning, det kanske dock är svårt att få tag på en bil med 18" och sommardäck just nu.

Att bilen blir klart snyggare med R-design tror jag de flesta är överens om.
Ja speciellt när jag bor i Norrland :P
Får höra med min lokala handlare om det finns någon R-Design att provköra
Varför inte ställa frågan om ÅF kan skifta till sommarhjul på en demobil så du kan ta en rejäl provtur.
(förutsatt att väglaget tillåter...)
Om de är tillräckligt säljsugna så fixar de säkert det.
av TomasRJ
Har en V60 R-design D4 sedan 6 veckor tillbaka och är nöjd med chassit så här långt.
Dock med reservation för att jag inte hann med så värst många mil med de 18' sommardäcken.

Jag tycker t.o.m. chassit nu med 17' vinterhjul (Conti dubbat) är komfortbelt, jämfört med många andra sk. sportchassi.

Om det sedan är värt 20 tusingar är väl svårt att svara på men helt klart blir bilen mycket mer alert och "körglad" med R-chassiet.
Till sist är det väl alltid vad man är ute efter, men prioriterar man körglädje och vill betala en slant för det så visst skall man göra det.
Skall bilen användas mer "vanligt" för pendling, inköp, dagisskjutsning och vad det kan vara, ja då kanske det finns annat att lägga pengar på.
Utseende är ju alltid individuellt men jag tycker nog också att R-design "står mer rätt" på chassit mot en vanlig som känns lite hög, och sedan tycker jag detaljerna såsom fälgar, diffusor osv. "gör" R-designen.
Min sambo tyckte vid provkörning av R- och i jämförelse med en "vanlig" momentum att det var som en helt annan bil.

Annars så här långt är jag överlag nöjd med själva bilen.
Värmaren är ju guld värd så här års, körglädjen är redan nämnd, lättkörd i allmänhet och motorn drar snällt från låga varv utan att "storkna".
Jag lade också till Hi-Tech paketet och där uppskattas blåtand/ streamingen med den större skärmen, navigationen och keylessen högst jämte tryggheten i VOC systemet om olyckan skulle vara framme.
Drar nu ca: 0,58 och det är väl helt OK med vinterhjul och blandad körning.

Mindre bra är väl bagagets utformning, krokar saknas och t.o.m. belysning lyser med sin frånvaro (svagt i en bil i denna prisklassen).
Vägljudet tycker jag också är för högt i en bil som vill in och kriga i "finrummet".
Svagt är också att avbländbara backspeglar inte ingår i paketet (däremot en taklucka som väl aldrig kommer att användas!).
"Volvotypiskt" så går bältespåminnaren igång alldeles för mycket t.o.m. då handbromsen är dragen och det irriterar. Likaså skulle jag vilja kunna koppla bort s/s permanent.

Men som andra här har påpekat så gäller det att provköra ordentligt om R-design bilen passar personligen.
Lycka till i ditt val!
Användarvisningsbild
av Boromir2k
Jag älskar känslan av ojämnheter i vägen, curbsens ränder som slår i svanken. Det är aktiv körning. Gillar min R-design, men man blir lätt bortskämt - den kunde varit hårdare enl. min uppfattning. Och jag kör 6000+ per år. Den är komfortabel också.
av Jofa
R-design varje dag i veckan, men självklart försvinner lite komfort :).
Användarvisningsbild
av HakanJ
50+ eller inte men jag 54år tycker R design är kanon. Går som en klocka. Hade tidigare en V50 T5 med Volvo original 18" BBS o det va inte heller speciellt stötigt.
Nu är det V60 R AWD som gäller. Kanonbra bil.
av KarlE
S60/V60 var väl tystare än MB, Bmw och Audi när den testades?

TomasRJ skrev:Har en V60 R-design D4 sedan 6 veckor tillbaka och är nöjd med chassit så här långt.
Dock med reservation för att jag inte hann med så värst många mil med de 18' sommardäcken.

Jag tycker t.o.m. chassit nu med 17' vinterhjul (Conti dubbat) är komfortbelt, jämfört med många andra sk. sportchassi.

Om det sedan är värt 20 tusingar är väl svårt att svara på men helt klart blir bilen mycket mer alert och "körglad" med R-chassiet.
Till sist är det väl alltid vad man är ute efter, men prioriterar man körglädje och vill betala en slant för det så visst skall man göra det.
Skall bilen användas mer "vanligt" för pendling, inköp, dagisskjutsning och vad det kan vara, ja då kanske det finns annat att lägga pengar på.
Utseende är ju alltid individuellt men jag tycker nog också att R-design "står mer rätt" på chassit mot en vanlig som känns lite hög, och sedan tycker jag detaljerna såsom fälgar, diffusor osv. "gör" R-designen.
Min sambo tyckte vid provkörning av R- och i jämförelse med en "vanlig" momentum att det var som en helt annan bil.

Annars så här långt är jag överlag nöjd med själva bilen.
Värmaren är ju guld värd så här års, körglädjen är redan nämnd, lättkörd i allmänhet och motorn drar snällt från låga varv utan att "storkna".
Jag lade också till Hi-Tech paketet och där uppskattas blåtand/ streamingen med den större skärmen, navigationen och keylessen högst jämte tryggheten i VOC systemet om olyckan skulle vara framme.
Drar nu ca: 0,58 och det är väl helt OK med vinterhjul och blandad körning.

Mindre bra är väl bagagets utformning, krokar saknas och t.o.m. belysning lyser med sin frånvaro (svagt i en bil i denna prisklassen).
Vägljudet tycker jag också är för högt i en bil som vill in och kriga i "finrummet".
Svagt är också att avbländbara backspeglar inte ingår i paketet (däremot en taklucka som väl aldrig kommer att användas!).
"Volvotypiskt" så går bältespåminnaren igång alldeles för mycket t.o.m. då handbromsen är dragen och det irriterar. Likaså skulle jag vilja kunna koppla bort s/s permanent.

Men som andra här har påpekat så gäller det att provköra ordentligt om R-design bilen passar personligen.
Lycka till i ditt val!
av least
Går det inte att få 4C-chassi på en R-design? Skulle ju ge en möjlighet att ändra karaktär på bilen efter behov...

Du kan vrida lite gran och dra samtidigt, misst&[…]

Vilket pill, då har du att göra. :-) […]

Hjälp! Får felkod P030300 med den enkla[…]

Powershit lådan, läs på förs[…]