- fre 30 nov 2012, 16:12
Har en V60 R-design D4 sedan 6 veckor tillbaka och är nöjd med chassit så här långt.
Dock med reservation för att jag inte hann med så värst många mil med de 18' sommardäcken.
Jag tycker t.o.m. chassit nu med 17' vinterhjul (Conti dubbat) är komfortbelt, jämfört med många andra sk. sportchassi.
Om det sedan är värt 20 tusingar är väl svårt att svara på men helt klart blir bilen mycket mer alert och "körglad" med R-chassiet.
Till sist är det väl alltid vad man är ute efter, men prioriterar man körglädje och vill betala en slant för det så visst skall man göra det.
Skall bilen användas mer "vanligt" för pendling, inköp, dagisskjutsning och vad det kan vara, ja då kanske det finns annat att lägga pengar på.
Utseende är ju alltid individuellt men jag tycker nog också att R-design "står mer rätt" på chassit mot en vanlig som känns lite hög, och sedan tycker jag detaljerna såsom fälgar, diffusor osv. "gör" R-designen.
Min sambo tyckte vid provkörning av R- och i jämförelse med en "vanlig" momentum att det var som en helt annan bil.
Annars så här långt är jag överlag nöjd med själva bilen.
Värmaren är ju guld värd så här års, körglädjen är redan nämnd, lättkörd i allmänhet och motorn drar snällt från låga varv utan att "storkna".
Jag lade också till Hi-Tech paketet och där uppskattas blåtand/ streamingen med den större skärmen, navigationen och keylessen högst jämte tryggheten i VOC systemet om olyckan skulle vara framme.
Drar nu ca: 0,58 och det är väl helt OK med vinterhjul och blandad körning.
Mindre bra är väl bagagets utformning, krokar saknas och t.o.m. belysning lyser med sin frånvaro (svagt i en bil i denna prisklassen).
Vägljudet tycker jag också är för högt i en bil som vill in och kriga i "finrummet".
Svagt är också att avbländbara backspeglar inte ingår i paketet (däremot en taklucka som väl aldrig kommer att användas!).
"Volvotypiskt" så går bältespåminnaren igång alldeles för mycket t.o.m. då handbromsen är dragen och det irriterar. Likaså skulle jag vilja kunna koppla bort s/s permanent.
Men som andra här har påpekat så gäller det att provköra ordentligt om R-design bilen passar personligen.
Lycka till i ditt val!