Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tommty
Arbu11 skrev:
Tommty skrev:står för valve (ventiler)

enkelt sätt så är det där blandningen mellan bensin och luft kommer in samt avgaser ut.

eftersom du har 10v på 5 cylindrar betyder det att du har 2 ventiler på varje cylinder. vilket kan då bli klent av vad jag förstår rätt med att trimma.

därför är 20 ventiler (4 på varje cylinder) mycket bättre då den kan prestera bättre.
Tack så mycket för detaljer! :P Angående det förresten, när vi ändå är inne LITE GRAND iaf på cylindrar och ventiler... Min kompis tyckte att "Äsch, ingen brådska att byta kamrem (den har gått över ett år), våra bilar (V70 98) brakar inte ihop som andra bilar när kamremen går av"... Han pratade nånting om att på andra bilar så faller cylindrarna? ner och smäller, medan på våra bilar så skulle de helt enkelt bara falla ner till något ursprungsläge och ligga kvar där orörda.... Tänkte bara passa på att fråga :$
Hmm... kan inte volvobilar med 10v. Men jag vet iallafall att 4 cylindriga golfarna med 8 ventiler klarade sig om kamremmen gick.
Så jag skulle tro att ventiler och kolvar skall klara sig på en 10v volvo.

kamrem som har gått 1 år är ju ny, intervallerna är om jag inte minns fel på 12000km eller 8år.
Användarvisningsbild
av Arbu11
Tommty skrev:
Arbu11 skrev:
Tommty skrev:står för valve (ventiler)

enkelt sätt så är det där blandningen mellan bensin och luft kommer in samt avgaser ut.

eftersom du har 10v på 5 cylindrar betyder det att du har 2 ventiler på varje cylinder. vilket kan då bli klent av vad jag förstår rätt med att trimma.

därför är 20 ventiler (4 på varje cylinder) mycket bättre då den kan prestera bättre.
Tack så mycket för detaljer! :P Angående det förresten, när vi ändå är inne LITE GRAND iaf på cylindrar och ventiler... Min kompis tyckte att "Äsch, ingen brådska att byta kamrem (den har gått över ett år), våra bilar (V70 98) brakar inte ihop som andra bilar när kamremen går av"... Han pratade nånting om att på andra bilar så faller cylindrarna? ner och smäller, medan på våra bilar så skulle de helt enkelt bara falla ner till något ursprungsläge och ligga kvar där orörda.... Tänkte bara passa på att fråga :$
Hmm... kan inte volvobilar med 10v. Men jag vet iallafall att 4 cylindriga golfarna med 8 ventiler klarade sig om kamremmen gick.
Så jag skulle tro att ventiler och kolvar skall klara sig på en 10v volvo.

kamrem som har gått 1 år är ju ny, intervallerna är om jag inte minns fel på 12000km eller 8år.
Tyckte att han snackade nånting om något sånt, men han är inte helt kunnig, han hade bara någon teori... :P Men jaja, jag inväntar väl den dagen kamremmen brister! Köpte bilen av en riktigt ful typ... Massa dolda fel som dök upp senare, riktigt tråkigt men så är det när man litar på folk! :)

Menade att kamremmen gått 1 år för mycket, den är inne på år 9 nu! :P Tror det är 110000km sedan dock, så den kanske håller minst ett år till :P *peppar peppar*
Användarvisningsbild
av js1
INGA 5-cylindriga volvomotorer klarar ett kamremsbrott utan att kolvar och ventiler slår i varann med stora motorskador som följd. Att vänta med bytet tills den brister är således rätt korkat.
Användarvisningsbild
av Arbu11
js1 skrev:INGA 5-cylindriga volvomotorer klarar ett kamremsbrott utan att kolvar och ventiler slår i varann med stora motorskador som följd. Att vänta med bytet tills den brister är således rätt korkat.
Värst vad alla ger olika info :( Vad ska man tro på? XD
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Arbu11 skrev:
js1 skrev:INGA 5-cylindriga volvomotorer klarar ett kamremsbrott utan att kolvar och ventiler slår i varann med stora motorskador som följd. Att vänta med bytet tills den brister är således rätt korkat.
Värst vad alla ger olika info :( Vad ska man tro på? XD
Du ska tro på js1.
Som sagt så klarar INGA vitblockare, eller 16v rödmotor för den delen, ett kamremsras. Din kompis har uppenbarligen ingen aning om hur vitblockare fungerar.
8v rödblockare därimot, dom kan klara sig. Men oavsett motor så är det ju idiotiskt att vänta tills remmen går av :???:

Jag har inget belägg för följande men, motorer med dubbla kammar klarar inte en kamremsras, medans motorer med en kam kan klara sig.
av Tommty
wow, om den gåt i 9 år så skall du iallafall kolla över den.

dem brukar vara rätt fransade och ev missa en kugg eller 2. då är det bråttom.
Användarvisningsbild
av Arbu11
Okej tack så mycket! Får väl försöka byta den då, i utbildningssyfte bland annat! Tror ni att man fixar det tillsammans med vännen och en Haynes? :D
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Arbu11 skrev:Okej tack så mycket! Får väl försöka byta den då, i utbildningssyfte bland annat! Tror ni att man fixar det tillsammans med vännen och en Haynes? :D
Förutsatt att du nollar motorn och låser kammarna samt veven korrekt så är det väl inga större problem.
av Tommty
absolut. bara lås fast kammarna och läs haynes NOGRANT.

markera upp hur allt står. dubbel kolla, kolla igen,

nogranhet till 110%.
Användarvisningsbild
av Arbu11
Lucif3r skrev:
Arbu11 skrev:Okej tack så mycket! Får väl försöka byta den då, i utbildningssyfte bland annat! Tror ni att man fixar det tillsammans med vännen och en Haynes? :D
Förutsatt att du nollar motorn och låser kammarna samt veven korrekt så är det väl inga större problem.
Tommty skrev:absolut. bara lås fast kammarna och läs haynes NOGRANT.

markera upp hur allt står. dubbel kolla, kolla igen,

nogranhet till 110%.
Eftersom att ni är så jäkla snälla och inte dumförklarar mig DIREKT (har letat som tusan här på jagrullar, men det står faktiskt inte mycket om kamremsbyten på våra bilar) så kanske jag kan passa på att fråga er snälla herrar... :P Vad menar ni med nolla motorn (och hur gör man det) och låsa fast kammarna + veven, vad är det bra för? :P Och vad behövs för verktyg?
EX60

Tittade på den i Show Room Kungsträdg&a[…]

Min mätare satt ovanför subframen innanf[…]

Testa, ha på den automatiska bromsen (den […]

Elproblem i baklucka

[quote=PalleH post_id=<a href="tel:142969[…]