- mån 12 nov 2012, 17:19
Så jag skulle tro att ventiler och kolvar skall klara sig på en 10v volvo.
kamrem som har gått 1 år är ju ny, intervallerna är om jag inte minns fel på 12000km eller 8år.
Arbu11 skrev:Hmm... kan inte volvobilar med 10v. Men jag vet iallafall att 4 cylindriga golfarna med 8 ventiler klarade sig om kamremmen gick.Tommty skrev:står för valve (ventiler)Tack så mycket för detaljer!
enkelt sätt så är det där blandningen mellan bensin och luft kommer in samt avgaser ut.
eftersom du har 10v på 5 cylindrar betyder det att du har 2 ventiler på varje cylinder. vilket kan då bli klent av vad jag förstår rätt med att trimma.
därför är 20 ventiler (4 på varje cylinder) mycket bättre då den kan prestera bättre.Angående det förresten, när vi ändå är inne LITE GRAND iaf på cylindrar och ventiler... Min kompis tyckte att "Äsch, ingen brådska att byta kamrem (den har gått över ett år), våra bilar (V70 98) brakar inte ihop som andra bilar när kamremen går av"... Han pratade nånting om att på andra bilar så faller cylindrarna? ner och smäller, medan på våra bilar så skulle de helt enkelt bara falla ner till något ursprungsläge och ligga kvar där orörda.... Tänkte bara passa på att fråga :$
Så jag skulle tro att ventiler och kolvar skall klara sig på en 10v volvo.
kamrem som har gått 1 år är ju ny, intervallerna är om jag inte minns fel på 12000km eller 8år.
Volvo 850 GLT -97
- By MDK