NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

perrrat skrev:Har samma problem på min V50 -06. Började med att den ofta starta men efter en kort stund sluta i ett rökmoln. Byte då glödstift, "galler", packningar och flamvakt. Detta var för två år sedan. Bytte även batteri då. Sen gick den vintern ut. Förra vintern gick värmaren (fläkten) väldigt ojämt, nästan så man trodde att den skulle stanna. Byte fläkt och drog nya kablar från batteri till värmaren (hoppas det blev rätt) Det gjorde gott och den surra på fint igen under resten av vintern. Men nu vill den inte vara med längre. På direktvärme blinkar den på under cirka 10 sek, sen går den till av. Vid start hör man att fläkten surrar till, därefter går glödstiftet på (flimrar lite om innerbelysningen) men sen är det slut på det roliga. Vid ett tillfälle hoppade värmaren plötsligt igång, första gången efter sommaren, gick då väldigt ojämnt under första minuten men restan av de 60 min gick den perfekt. Dagen efter gick den både på direktstart och som hjälpvärmare, men lyckan var kort. Har felsökt på mekonomen vid två tillfällen men de hittar inget :( Känns som jag bytt det mesta förutom elektronikboxen. Någon som tror det kan vara den?
Varför lämnar du inte in den på en Volvo verkstad där dom kan se alla parametrar på värmaren och troligtvis har lite mer erfarenhet, kan ju räcka med en ny programvara.
perrrat skrev:Har samma problem på min V50 -06. Började med att den ofta starta men efter en kort stund sluta i ett rökmoln. Byte då glödstift, "galler", packningar och flamvakt. Detta var för två år sedan. Bytte även batteri då. Sen gick den vintern ut. Förra vintern gick värmaren (fläkten) väldigt ojämt, nästan så man trodde att den skulle stanna. Byte fläkt och drog nya kablar från batteri till värmaren (hoppas det blev rätt) Det gjorde gott och den surra på fint igen under resten av vintern. Men nu vill den inte vara med längre. På direktvärme blinkar den på under cirka 10 sek, sen går den till av. Vid start hör man att fläkten surrar till, därefter går glödstiftet på (flimrar lite om innerbelysningen) men sen är det slut på det roliga. Vid ett tillfälle hoppade värmaren plötsligt igång, första gången efter sommaren, gick då väldigt ojämnt under första minuten men restan av de 60 min gick den perfekt. Dagen efter gick den både på direktstart och som hjälpvärmare, men lyckan var kort. Har felsökt på mekonomen vid två tillfällen men de hittar inget :( Känns som jag bytt det mesta förutom elektronikboxen. Någon som tror det kan vara den?
Jag hade också enorma problem med min värmare förra vintern, upplevde alla möjliga symptom såsom att den inte gick att starta alls, ibland gick den i 1 minut och sen la den av. Ofta rök det något kopiöst om den när den väl gick och timern fungerade heller i princip aldrig.

Volvo bytte ut i princip hela värmaren, och visst slutade det ryka om den - men den gick inte bättre för det. Sista lösningen var att byta ut styrenheten och sedan dess har den fungerat klockrent (peppar peppar)!

Verkar inte vara helt ovanligt med defekta styrenheter kring dessa årsmodeller och det är klart att brännarna sotar igen och blir knasig om styrenheten hela tiden spökar :(
Har samma fel sedan länge förutom att den aldrig vill fungera alls länge, ens om man tar bort felkoderna. Har man tur kanske man lyckas starta den för att inte fungera nästa gång igen.

Man måste ju kunna kontrollera styrenheten på något vis, kan ju inte bara byta ut något för flera tusen "ifall" det är fel på den.

Jag skall prova att rengöra värmaren så gott det går och byta flamvakt och glödstift. Hjälper inte detta så får man väl försöka med styrenheten. Hade vart intressant att kunna få "testa" en annan styrenhet innan köp typ.
Jordpunkt V70-12

Alternativt inkoppling är att ansluta till e[…]

Råd vid motortvätt

Har en 2024 Hybrid och jag har motor tvättat […]

Volvo 245 -85 som inte vill tända

Kollat att kamremmen sitter rätt? Häller[…]

Uppgraderade inatt via OTA och fördröjd […]