Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av adrian_vg
Perc skrev:Sen är ju ekonomin inte enda orsaken att köra dieselbil heller. :)

Jag har aldrig kört nån V70 D5 men jag kan inte tro annat än att en vridstark diesel passar bilens karaktär mycket väl.
En diesel med automatlåda att lufsa fram med vore ju mycket avslappnande, speciellt på långa körningar.

Ska kolla priserna på D5 från runt 2006. Långmilare är inget problem, förutsatt att servicen inte blir överdrivet dyr.

Angående Saab och etanol, Saab är billigt nu, men vi har haft såna i familjen tidigare och det finns absolut inget som lockar mig i det märket. Lägger man till att märket inte finns mer så... Tack men nej tack. :wink:

Tack alla för återkopplingen hittils!
Diesel är så `1900` talet, kom igen nu, köp en XC70 bensinare och gör en LPG (bi-fuel) konvertering,
Jag har räknat noggrannare och jag betalar 7.90Sek/10km.....kan din diesel rova komma i närheten av det?
Användarvisningsbild
av adrian_vg
volvofantast skrev:Om du inte testat så provkör en och se om du gillar att köra diesel.
Jag gillar *idéen* med en urstark diesel med automatlåda. Men ja, provkörning först helt klart!
adrian_vg skrev:
volvofantast skrev:Om du inte testat så provkör en och se om du gillar att köra diesel.
Jag gillar *idéen* med en urstark diesel med automatlåda. Men ja, provkörning först helt klart!
Härlig kombination, allra helst med BSR steg 1 i. Under´bar att köra. :P
Användarvisningsbild
av adrian_vg
Ser att många D5:or på Blocket är fd taxibilar med runt 40000 mil eller mer på mätaren. Har också lagt märke till att många av V70:orna öht har fått bytt motor och i bland automatväxellåda vid ca 30000 mil.

Är det något speciellt jag bör känna till om V70 och specifikt dieselmodellerna? Man blir ju lite misstänksam... ??:-/
av mbc
dieselmagnus skrev:Pratade med SAAB har en 9-3 1.9TID och det ska finnas delar i ca 20 år frmöver. Det är nu staten som äger reservdelsfirman. Jag är grymt nöjd med min V70 D5. Den har nu gått 28000 mil och jag har bara bytt slitdelar samt en kondensor och en kylare. Det är en 03 med aut. Fick bakterier i tanken av den svenska skitmiljödieseln men det kan man ju knappast skylla bilen för att tank och pumpar proppade igen. Bästa bilen jag haft.
Bra att det kommer finnas delar i 20 år, jäkligt synd för min polare att det inte finns delar just nu :cry:
Användarvisningsbild
av adrian_vg
Och två år senare sitter vi med en V70-2001 med 140 hk-motorn. Tog ett tag, men det gick inte med V40:n längre. V70:n är stor som en, en, en tanker och betydligt bekvämare än T4:an, om än inte lika acc-snabb. Men spelar roll, vi var ute efter platsen i bagaget, i baksätet och en snålare motor.

Passade även på att byta från året-runt-hjulen som bara kändes för skumma, till ett par sprillans nya Marangoni Verso på (enl säljaren) 16-tums "turbofälgar". Tycker de ser snyggare ut nu.

Tack alla än en än gång för era tips, synpunkter och råd!

Edit: Intressant att notera är att skatten är ca en femhundring högre för V70:n, medan försäkringen (Volvia Nice Price helföräkring) kostar 200 kr mindre per månad än för V40:n (352 kr nu, 500-nånting förut)... Frun är iaf glad, hon står som ägare till den "nya" bilen. :)

Edit2: Har dessutom läst att många chippar sina 2,4 140 hk på itsfun.nu och klämmer upp motorn till 188 hk, och får en ännu snålare motor. Låter lite intressant...
Bilagor
2014-07-05 20.07.17.jpg
2014-07-05 20.07.17.jpg (1.68 MiB) Visad 283 gånger

Låter bekant, kolla att inte Support Air Val[…]

Carplay Trådlös adapter

Jag hade ett carlinkit 5.0 2air till min V90 2020 […]

Volvo xc70 2011

Först, du borde inte ha en diesel bil. Men nu[…]

Volvo car UX

hmmm :bored: Nu blev jag förvånad, […]