Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Nexus skrev:Finns ej köpa nytt längre. Jag hitta satts på blocket för 1000:- De brukar ligga runt 800-1000 för en satts på 3 delar.
Gäller det även slitdelar? Så man måste kolla skrot/beg marknad för att bilen ska rulla igen om man har otur och fel del går sönder?
Det är ett helsike att byta panelen runt ECC o radio, men det går ju såklart. Har själv gjort det på min 00:a. Från marmor till björk.

Halvläderklädseln har ett nytt utförande med nytt tyg från år 2000, i mitt tycke lite finare. Ratten har tjockare, och i mitt tycke mycket skönare, krans från 99 eller 2000, lite osäker. Jag har mörk inredning i min bil, och innerpanelerna upp på stolparna är mörka på min bil, men på mamma o pappas 97:a är de vita som innertaket istället.

Mest smågrejer som sagt.

EDIT: Förresten, på 00:an på dina bilder ser du halvläderklädesln jag menar. Det utförandet finns bara år 2000. tillomed 99 är det ett annat.
stew skrev:Även de inscannade digitala serviceböckerna(volvo org böcker om hur man utför service och reparation) man kan köpa på nätet har en version för 96-98 och en för 99-00 verkar det som.
Det beror på att 96-98 har drivlinan tagen direkt från Volvo 850 medan årsmodell 99-00 har motorn från V70N. Elektroniskt gasspjäll, 20 ventiler även i basmotorn, lite bättre bränsleekonomi, mjukare gång, ny automatlåda samt antispinnfunktion istället för bara TRACS.

Kanske viktigaste uppdateringen i mitt tycke, och definitivt viktigare än inredningsdetaljer, är att modellerna med sugmotor fick fem växlar. Ett stort framsteg mot den gamla fyrväxlade. Enklaste sättet att kolla om bilen man tittar på har fyra eller fem växlar är att kolla om det står PRND3L eller PRND43L vid växelväljaren. PRND43L innebär fem växlar. Turbo och diesel fick aldrig den femte växeln, utom R AWD riktigt mot slutet. Den har fem.

I samma veva (99-00) blev lådorna även adaptiva och då försvann möjligheten att välja sport- och ekonomiläge själv. Istället för tre knappar S E W har du alltså bara en stor W-knapp. Det gäller både fyr- och femväxlade varianten.
Kamremsras

Att byta några ventiler är ingen st&o[…]

Missljud -22 V60 T6

Låter videon jag länkar till nedan tala[…]

EX60

Idag har jag varit och kollat på bilen i ver[…]

Sota ur partikelfilter i Vida

Ja , det där är för tätt mella[…]