NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Gourmand
Ja, och det är inte en dag för tidigt. Spritbilarna var en kort parentes och det sista motivet för dess existens( för sthlmsbilister) har nu försvunnit. Brännvin har, enligt mig, helt andra och bättre användningsområden än att hällas ner i bränsletankar på våra bilar. Hur det går med utvecklingen för diesel/biodiesel, bensin, biogas, hybrider/laddhybrider återstår att se, men tills vidare borde det så klart att "en sparad liter är bättre än en ersatt".
Vi har precis sålt en Subaru kombi (bensinare) och letar nu efter en annan kombibil som man kan serva på egen hand och som går att få tag i reservdelar till (både sett till ett hyfsat sortiment och till hyfsade priser) samt en bil med LÅGA bränslesiffror.
Efter mycket sonderande har vi nu fastnat för Volvo V50, diesel. 1,6 om den bibehåller god väghållning med ett tyngre släp (typ 1350 kg) för att få så låg förbrukning som möjligt, men annars kan vi nog även tänka oss 2.0.

Frågor till er som har kännedom (spekulera och gissa kan jag själv):

1. I ovanstående diskussioner pratas det om att på egen hand rengöra partikelfiltret och detta tror jag mig också klara av, men hur bär ni er åt med servicelampan? Måste man inte ha en dator med ett speciellt program för att släcka den?

2. Jag har även sett att man kan köpa ett filter hos skruvat.se för ca 2500 SEK istället för 7500 SEK hos Volvo, har någon av er provat detta filter? Om JA, med vilket resultat?

3. Behållaren med additiv, som enligt tidigare inlägg sitter ovan bakaxeln. Demonterar man den för att fylla på vätska eller ej? Kan ni lämna några bra tips för hantering av denna vätskepåfyllning? Har denna påfyllning något med servicelampan att göra också? Indikerar lampan när det är dags att fylla på?

4. Från och med vilket datum ska en Volvo V50 vara tillverkad för att man ska slippa byte av partikelfilter och påfyllning av additiv? Jag har hört att det var någon gång under 2009, men inte ens en Rejmesverkstad hade kännedom om detta.

5. Anser ni Volvo V50 vara en bil med gott om reservdelar på marknaden till bra priser, typ Biltema. Jag tycker det verkar som att just V50 är lite knepig att finna delar till på bland annat Biltema, eller är det som så att de allra flesta delar till V40 passar lika bra till V50?
Svar till Fergusson135:
- Släcka servicelampan får du åka o betala några hundralappar hos en mindre verkstad.
- Rengör filtret i stället - lite rengöringsvätska typ kylarrengöring eller annat går bra, montera ett enkelt lock för utblåsningsändan på filtret -ställ det upp fyllpå - tag ett gasolkök eller gasolbrännare och värm upp burken underifrån-
här finns inga ömtåliga delar invändigt - de ska ju tåla de heta avgaserna o lite till!. Låt det stå o puttra i godan ro!
-Backspola (helst med en kraftig HT-tvätt) tills all skit är ute- bra för miljön!
Sedan är det bara att gnugga händerna - du har lurat de stora bolagen o staten på en bra slant !
Om man ser på P-filtrets konstruktion så har man således byggt in medvetet lagom stort bypass-hål för att motorn skall kunna gå på 2800 rpm oavsett om filtret är helt tätt - difftrycket före och efter filtret har gett inpuls till datorn att nu är det dax att varva ned till 2800rpm och tänd lampan! Vore ju ej bra för Volvo om det stod bilar här o där och ej kom hem!
Du kommer alltid vidare på denna lus-fart! även med tätt filter !
Är man tillräckligt klurig !! så kan man tänka lite längre med P-filtrets konstuktion och kanske göra bättre saker med filtret! Var inte så rädd att rengöra detta P-filter - det är stabila saker!
Problem med volvo v70-99

Verkar vara en blandad pott. De första verkar[…]

Kan vara vevaxelgivaren som spökar. Sen skada[…]

Ojämn gång.

Elektroniska gasspjället kanske :-/ :-o

Ojämn gång

Smutsig tomgångsventil, luftmassemätare[…]