- tis 04 sep 2012, 20:32
#678398
Vi har precis sålt en Subaru kombi (bensinare) och letar nu efter en annan kombibil som man kan serva på egen hand och som går att få tag i reservdelar till (både sett till ett hyfsat sortiment och till hyfsade priser) samt en bil med LÅGA bränslesiffror.
Efter mycket sonderande har vi nu fastnat för Volvo V50, diesel. 1,6 om den bibehåller god väghållning med ett tyngre släp (typ 1350 kg) för att få så låg förbrukning som möjligt, men annars kan vi nog även tänka oss 2.0.
Frågor till er som har kännedom (spekulera och gissa kan jag själv):
1. I ovanstående diskussioner pratas det om att på egen hand rengöra partikelfiltret och detta tror jag mig också klara av, men hur bär ni er åt med servicelampan? Måste man inte ha en dator med ett speciellt program för att släcka den?
2. Jag har även sett att man kan köpa ett filter hos skruvat.se för ca 2500 SEK istället för 7500 SEK hos Volvo, har någon av er provat detta filter? Om JA, med vilket resultat?
3. Behållaren med additiv, som enligt tidigare inlägg sitter ovan bakaxeln. Demonterar man den för att fylla på vätska eller ej? Kan ni lämna några bra tips för hantering av denna vätskepåfyllning? Har denna påfyllning något med servicelampan att göra också? Indikerar lampan när det är dags att fylla på?
4. Från och med vilket datum ska en Volvo V50 vara tillverkad för att man ska slippa byte av partikelfilter och påfyllning av additiv? Jag har hört att det var någon gång under 2009, men inte ens en Rejmesverkstad hade kännedom om detta.
5. Anser ni Volvo V50 vara en bil med gott om reservdelar på marknaden till bra priser, typ Biltema. Jag tycker det verkar som att just V50 är lite knepig att finna delar till på bland annat Biltema, eller är det som så att de allra flesta delar till V40 passar lika bra till V50?