- lör 18 aug 2012, 16:52
För framtida sökningar kan jag berätta hur man bytte låset. Detta avser alltså låset på passagerarsidan, det är där givaren sitter för "öppen motorhuv".
Lossa kontakten till givaren, den sitter bakom låset, lätt åtkomligt om man lyfter upp servobehållaren.
Ta bort strålkastaren (står i instruktionsboken hur man gör).
Lossa nu alla svarta clips på ovansidan kofångaren samt torx-skruven som sitter ovanför positionsljuset.
Bänd sedan försiktigt ut kofångaren i hörnet så du kan lirka ut positionsljuset och lossa kabeln som går till den.
Lossa sedan "skydsplasten" som sitter framför låset, det sitter med en svart plupp precis bakom där positionljuset satt. Nu kan det lirkas lite fram och tillbaka, detta behöver/skall inte tas bort men behöver vara rörligt. Nu kan du lossa de två skruvarna till låset, en från strålkastarhållet och den andra genom grillens övre hörn.
Nu kan du ta loss plåten som sitter framför/under låset, den skall helt tas bort.
Nu skall du lirka ur vajern ur det gamla låset, tryck vajerstoppet neråt så de åker ut i botten på låset och dra sedan låset mot strålkastarhuset så att vajerhöljet åker ut.
Montera sedan i omvänd ordning. Det var ganska pilligt att lirka ur/i vajern, och det är INTE gott om plats att lossa skruvar etc, men det går om man vill och har man motorvärmare som jag går det antagligen snabbare att göra på detta sättet än att ta bort hela fronten. Jag fick dra kablen från givaren en annan väg än orginalet eftersom kontakten var för stor för att dra igenom där den förra gick (jag klippte kabeln till det gamla låset).
Jag tar naturligtvis inte ansvar för något, men ovanstående fungerade fint för mig och tog cirka 45minuter.
Hoppas det kanske kan hjälpa någon.
/Martin
Ju oftare jag tankar desto roligare har jag haft det!
S60 2.4D Classic MY08: Bruks
V60 D4 R-Design MY13: Bruks med puts
S90 3.0 Manuell MY98: Genuine Classic