Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MartinS
Vojje skrev:Är den lika ren undertill?
Bilen, motorn eller motorkåpan? Njae blir nog svaret på alla tre, det putsas ju inte lika frenetiskt på dessa ställena som faktiskt aldrig syns.

/Martin
Användarvisningsbild
av MartinS
För framtida sökningar kan jag berätta hur man bytte låset. Detta avser alltså låset på passagerarsidan, det är där givaren sitter för "öppen motorhuv".

Lossa kontakten till givaren, den sitter bakom låset, lätt åtkomligt om man lyfter upp servobehållaren.

Ta bort strålkastaren (står i instruktionsboken hur man gör).
Lossa nu alla svarta clips på ovansidan kofångaren samt torx-skruven som sitter ovanför positionsljuset.
Bänd sedan försiktigt ut kofångaren i hörnet så du kan lirka ut positionsljuset och lossa kabeln som går till den.
Lossa sedan "skydsplasten" som sitter framför låset, det sitter med en svart plupp precis bakom där positionljuset satt. Nu kan det lirkas lite fram och tillbaka, detta behöver/skall inte tas bort men behöver vara rörligt. Nu kan du lossa de två skruvarna till låset, en från strålkastarhållet och den andra genom grillens övre hörn.
Nu kan du ta loss plåten som sitter framför/under låset, den skall helt tas bort.

Nu skall du lirka ur vajern ur det gamla låset, tryck vajerstoppet neråt så de åker ut i botten på låset och dra sedan låset mot strålkastarhuset så att vajerhöljet åker ut.

Montera sedan i omvänd ordning. Det var ganska pilligt att lirka ur/i vajern, och det är INTE gott om plats att lossa skruvar etc, men det går om man vill och har man motorvärmare som jag går det antagligen snabbare att göra på detta sättet än att ta bort hela fronten. Jag fick dra kablen från givaren en annan väg än orginalet eftersom kontakten var för stor för att dra igenom där den förra gick (jag klippte kabeln till det gamla låset).

Jag tar naturligtvis inte ansvar för något, men ovanstående fungerade fint för mig och tog cirka 45minuter.

Hoppas det kanske kan hjälpa någon.

/Martin
Användarvisningsbild
av MartinS
HiTek skrev:Riktigt fint motorrum MartinS!
Tack, jag tycker det är kul att hålla det i skick.

/Martin
av HiTek
MartinS skrev:

/Martin
Det är gött! Tacksamt också eftersom resultatet aldrig kan riktigt bli dåligt eller sämre när man håller på.
av MrNorth
MartinS skrev:

/Martin
Vad har du för teknik för att få det så rent? Motortvätt med högtryck och avfettning eller är du där och putsar och gnor med trasan och plastrengöring? Min erfarenhet är att bilen endast blir smutsig när man lämnar in den för service, då svätter det och blir oljefläckar här och där, samt även repor på ex motorkåpa.

MVH
S
Användarvisningsbild
av MartinS
MrNorth skrev:
MartinS skrev:

/Martin
Vad har du för teknik för att få det så rent? Motortvätt med högtryck och avfettning eller är du där och putsar och gnor med trasan och plastrengöring? Min erfarenhet är att bilen endast blir smutsig när man lämnar in den för service, då svätter det och blir oljefläckar här och där, samt även repor på ex motorkåpa.

MVH
S
Tar man för vana att tvätta av motorrummet vid varannan tvätt så blir det ju aldrig så smutsigt att man behöver gnida så värst mycket. Jag brukar bara ta trädgårdsslangen och en vanlig svamp. Eventuellt lite plastrengöring någon gång i månaden eller varannan.

Oftast blir det ju bara dammigt så man kan blåsa av det med tryckluft.

Verkstadsinlämning är tyvärr aldrig bra för skicket på bilen.

/Martin
Användarvisningsbild
av Schyll
Verkar som din putsegenhet tog över tråden helt och hållet.
Tackar dock för den utförliga beskrivningen av hur du bytte lås. Ska försöka mig på det innan grannarna sätter en kniv i däcket för mig då larmet går för jämnan mitt i nätterna pga av "öppen motorhuv".
av ForestC
Schyll skrev:[...]innan grannarna sätter en kniv i däcket för mig då larmet går för jämnan mitt i nätterna pga av "öppen motorhuv".
OT: Har du nivåsensor så kanske larmet påverkas av kniven i däcket ;)
Vaccumslangar till 940

Ja, man kan köra med silikonslang.

Har precis avslutat ett litet test, drog en hjulmu[…]

Ford hobby husbil chassinummer

Kom ihåg att du måste göra en reg[…]

Hej! Har plockat ut inredningen i bagaget på[…]