Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Ramon
Hakka2 och Nordfrost3 har jag bra erfarenhet av, så Hakka5 blir förmodligen bra i vinter, dock antagligen dyrare än NF3. Man får helt enkelt läsa en massa tester och sen fråga runt bland folk vad de har för erfarenheter. För visst så händer det en del på däckmarknaden under ett år, men det kan lika gärna vara så att Hakka5 blir sämre än Hakka4.
Användarvisningsbild
av metal
Jag tackar så mycket för alla svar! :)

Båda däcken verkar ju vara bra så jag får se hur jag gör.
av s6025t
Nordfrost3 är ersatta av nordfrost5 som är ett nytt däck. har inte sett några tester på 5:an ännu
Användarvisningsbild
av _Anders_
Jag köpte en uppsättning WinterViking2 (dubbade) efter att ha läst höstens däcktester. De rullade ganska precis 2000 mil innan sommardäcken åkte på igen.

Måste säga att jag tycker de har funkat fint. Rullar hyggligt lätt för ett vinterdäck, har inte tappat mer än enstaka dubb. Inget att anmärka på helt enkelt.

Priset var väl i paritet med de andra som nämns ovan.
Användarvisningsbild
av Stoffe
Loner skrev:
hemglass skrev: Köp inte gislaved nordfrost 3.......de tappar dubben........ ;-(
Jag har oxå lite av den erfarenheten, mina gislaved tappade en del dubb redan första säsongen, medans Hakk4:orna inte tappat en enda dubb.
Även fast jag har en hel del mer pulver under huven nu, och lika tung fot...

/L

Man måste köra jäääävligt lungt o ganska långsamt ganska många mil så dubben sätter sig... Köpte samma typ av däck till två olika bilar (samma storlek o allt) men de blev körda olika... Och det märktes TYDLIGT... Mina hade klart färre dubbar kvar... Gissa om jag körde fortare lr långsammare än den andra bilen =P
Användarvisningsbild
av Loner
Stoffe skrev: Man måste köra jäääävligt lungt o ganska långsamt ganska många mil så dubben sätter sig...
Klart man kör in nya dubbdäck ett par hundra mil på asfalt.

/L
Användarvisningsbild
av MrBig
Jag körde Hakka 4 225/18/45 med min kärra i vinter och det är nog de bästa däcken jag kört under alla år.
Stämmer ganska bra som andra säger nordfrosten hade tendens att släppa villket jag inte upplevde med HK 4.

M
av Pebben
MrBig skrev:Jag körde Hakka 4 225/18/45 med min kärra i vinter och det är nog de bästa däcken jag kört under alla år.
Stämmer ganska bra som andra säger nordfrosten hade tendens att släppa villket jag inte upplevde med HK 4.

M
Har kört Hakka4 och Nordfrost 3 i flera olika dimensioner och varianter. Tycker generellt att ingen av dem tappar dubbar om man kör in dem, vidare tycker jag Hakka är bättre på snö medans Nordfrost är bättre på is och asfalt. Så där jag kör (Västsverige) är Nordfrost bättre eftersom det sällan ligger snö på vägen utan mest asfalt eller is. Kan dock tänka mig att jag hade valt Hakka om jag bodde lite längre norrut.

Bortsätt från det har jag ett helt nytt synsätt på vinterdäck from i vintras som förändrat mitt sätt att se på det:
På vinterdäcken till min då nyinköpta V70 satt det dubbfria Hankook och jag tänkte att de skitdäcken får väl sitta på åtminstonde resten av säsongen eftersom de var helt nya. Men oj vad förvånad jag blev. Nordfrost3 som jag hade tidigare i samma dimension var markant mycket sämre redan en säsong gamla. Detta gäller ljudnivå, grepp i alla former. Så ett nytt Hankook däck är överlägset 1säsong begagnat både Hakka och Nordfrost. Min nya lösning är helt enkelt att köra på billigare (under halva priset mot Hakka4) och byta dubbelt så ofta istället. Det ger sätt över däckets livslängd mycket bättre grepp.
Har du dock tänkt att byta en gång per år så är såklart det bästa däcket att föredra men skillnaden mellan nytt Hankook mot 1år beg Hakka är mycket större än skillnaden när de båda är nya.

EDIT: Skall tillägga att dimensionen är 17" 225 breda. Smalare är ju att föredra och även där är skillnaderna mycket större än däckfabrikat. Alltså ett 195 däck även bland de sämsta är bättre än ett 225 Hakka/Nordfrost. Detta gäller snö, på övrigt underlag har jag inte upplevt nån jätteskillnad.
Användarvisningsbild
av sinus
Bytta däck en gång per år? Det va ambitiöst eller då ännu värre o bytta mitt under säsongen om jag förstog det rätt. Så två uppsättningar vinterdäck per år? känns dyrt att göra ngt utav alternativen.
Användarvisningsbild
av Bosa
Loner skrev:
hemglass skrev: Köp inte gislaved nordfrost 3.......de tappar dubben........ ;-(
Jag har oxå lite av den erfarenheten, mina gislaved tappade en del dubb redan första säsongen, medans Hakk4:orna inte tappat en enda dubb.
Även fast jag har en hel del mer pulver under huven nu, och lika tung fot...

/L
Har också samma erfarenhet av Nordfrost 3, bra grepp men tappar dubb. Och ja jag körde in däcken enligt konstens alla regler.

Är inne på andra omgången Hakka 4 och har inte tappat en dubb sen så är greppet bättre i dem än på NF 3, åtminstone på det vinterföret som finns i Härjedalen.
Sport chassi

Hej alla Jag har en v70 momentum med sport chassi[…]

Laga rost Göteborg?

Akram Bil vid gamla Siba lagade min sådan […]

Laddbox

Vi körde på en PhaseBox med spiralkabel[…]

Överhettad motor, grundorsak?

Hur vet du att den är överhettad?? Upp t[…]