MrBig skrev:Jag körde Hakka 4 225/18/45 med min kärra i vinter och det är nog de bästa däcken jag kört under alla år.
Stämmer ganska bra som andra säger nordfrosten hade tendens att släppa villket jag inte upplevde med HK 4.
M
Har kört Hakka4 och Nordfrost 3 i flera olika dimensioner och varianter. Tycker generellt att ingen av dem tappar dubbar om man kör in dem, vidare tycker jag Hakka är bättre på snö medans Nordfrost är bättre på is och asfalt. Så där jag kör (Västsverige) är Nordfrost bättre eftersom det sällan ligger snö på vägen utan mest asfalt eller is. Kan dock tänka mig att jag hade valt Hakka om jag bodde lite längre norrut.
Bortsätt från det har jag ett helt nytt synsätt på vinterdäck from i vintras som förändrat mitt sätt att se på det:
På vinterdäcken till min då nyinköpta V70 satt det dubbfria Hankook och jag tänkte att de skitdäcken får väl sitta på åtminstonde resten av säsongen eftersom de var helt nya. Men oj vad förvånad jag blev. Nordfrost3 som jag hade tidigare i samma dimension var markant mycket sämre redan en säsong gamla. Detta gäller ljudnivå, grepp i alla former. Så ett nytt Hankook däck är överlägset 1säsong begagnat både Hakka och Nordfrost. Min nya lösning är helt enkelt att köra på billigare (under halva priset mot Hakka4) och byta dubbelt så ofta istället. Det ger sätt över däckets livslängd mycket bättre grepp.
Har du dock tänkt att byta en gång per år så är såklart det bästa däcket att föredra men skillnaden mellan nytt Hankook mot 1år beg Hakka är mycket större än skillnaden när de båda är nya.
EDIT: Skall tillägga att dimensionen är 17" 225 breda. Smalare är ju att föredra och även där är skillnaderna mycket större än däckfabrikat. Alltså ett 195 däck även bland de sämsta är bättre än ett 225 Hakka/Nordfrost. Detta gäller snö, på övrigt underlag har jag inte upplevt nån jätteskillnad.
Min första Volvo V70R -04 är nog den bästa bilen jag haft. Trots BMW M5 E39 och andra bra bilar.